Saturday, December 6, 2008

Flora, Fauna och Förvirring

JA. Jag är fortfarande sjuk. Jag börjar inse att den här hösten inte varit särskilt enkel. JA. Jag var naiv. Jag har haft urinvägsinfektion vid tidigare kriser och jag vet att ingen antibiotika hjälper mig mer än för stunden eftersom både kropp och själ är i obalans. Jag försöker titta på alternativa behandlingar och fick lite goda tips på internet... det är bara det att... vart fan hittar man:

1. Häggbark, att göra avkok på.

2. Bockhornsfrön, malda.

3. Gullris, avkok.

Och hur orkar man ut och leta efter dessa mystiska ingredienser när man har urinvägsinfektion?! VA?

...eller det här då, va... tänk på det här... någon gång har någon anfäder till någon här i skandinavien haft urinvägsinfektion för flera hundra år sedan. Utan varesig internet eller hälsocentraler. Och denna någon har kommit på den här grejen med att göra avkok på häggbark. Jag undrar hur länge man letar och hur trött man är på att ha urinvägsinfektion innan man hittar den lösningen.






.

2 comments:

bara jag :) said...

Internet, där kan du beställa det mesta, sök på latinska namnet. Herbaloger eller vad de heter, örtexperter, de kan säkert hjälpa dig. Ska kolla min örtabok. Smsar.

christers said...

Hägg är ju ganska vanlig och lätt att hitta även på vintern (i vår trädgård bl.a.). Gullris är också vanlig men omöjlig att hitta på vintern. Den tredje vaddetnuvar vet jag inte vad det är...