Wednesday, September 24, 2008

Visdomsord

Det här citatet hittade jag från en bloggkompis i Louisiana.

"Watch your thoughts, for they become words.
Watch your words, for they become actions.
Watch your actions, for they become habits.
Watch your habits, for they become character.
Watch your character, for it becomes your destiny."


Det stämmer så väl med mina värderingar. Det jag tänker nu avgör vad jag säger och det jag säger påverkar hur jag agerar, vilka vanor jag får, min karaktär, och slutligen min framtid. Så det enda jag behöver koncentrera mig på är mina tankar och om jag tänker rätt så kommer det påverka mig så mycket att resten av min tillvaro sakta kommer att gå åt rätt håll.

Därför tänker jag inte göra någon Offer-blogg av den här bloggen. Jag har gott om material för att göra en Offer-blogg eftersom jag lämnade vännerna och arbetet som jag trivdes med i Enköping för att flytta ihop med en man i en helt ny stad och nu är jag ensam och strandad här i Gävle. Det ÄR inte synd om mig.

Jag fixar att vara nyseparerad i en relativt ny ort och mitt bästa guldknep nu för att lugna ned mig är just nu att äta glass. Såklart man tröstäter när det FUNGERAR. Herregud folk ägnar sig ju självklart inte åt saker som inte fungerar och tröstätning fungerar alldeles utmärkt. Jag blir glad och lugn och mätt och känner att jag minsann förtjänar lite lyxig Ben&Jerrys. Tack så mycket.

Men jag aktar mina tankar. Så jag tänker ofta och länge på att det blir nya tag nästa vecka. En veckas dekadens är bra. Två veckors dekadens blir en ovana. Ovanor leder i sin tur till en tveksam karaktär och en tveksam karaktär leder till en tveksam framtid.

Snart är det bara att klänga sig upp i sadeln igen....


.

4 comments:

Kattis said...

Visdomsord: Vanilla toffecrunch och Phish food. Mysboxor och lyxa i sängen på kvällarna.

Och inte är du ensam heller, du HAR ju vänner :)

Katarina Bildström said...

Ja. Och så vänner. Jag HAR ju uppenbarligen varit supercharmig så det finns ju vänner. Det är bra. Tack! :)

Ulrika said...

Efter att ha läst hur du hanterar andra saker i livet så är jag säker på att du kommer hantera dig själv alldels utmärkt! :-)

christers said...

Med tanke på ovanstående visdomsord: Tänk inte FÖR mycket på glass bara :-)