Monday, February 2, 2009

Arbetslös, då...

Idag var det första dagen som jag är arbetslös. Jag har varit trött och har egentligen inte gjort så mycket, jag är fortfarande lite sjuk. Jag väntar på att min energi och rörelseglädje ska komma tillbaka, jag känner mig lite handfallen när jag är utan krut i kroppen. Det är kanonfint februariväder ute och jag orkar ingenting. Frustrerande!

Sedan gjorde jag tacopaj. Ett tips är att byta ut tacomixen med tomatpuré, salt och peppar, så slipper du en massa gömt socker och underliga ingredienser. En tacomix innehåller främst socker, vet ni...

Botten:
2 dl grahamsmjöl (eller vetemjöl)
2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
50 g margarin
1 1/2 dl mjölk


Fyllning:

400g köttfärs
1 paket taco kryddmix + vatten enligt anvisning på förpackningen
2-3 tomater
1-2 röda paprikor
2 dl crème fraîche
4 msk majonnäs
2 dl riven ost
1 gul lök

Blanda ihop ingredienserna till bottnen och tryck ut degen i en smord pajform. Förgrädda pajskalet i 225 grader varm ugn i cirka 10 minuter.
Bryn köttfärsen och tillsätt tacomix och vatten enligt förpackningens anvisningar, Låt det hela koka ihop.
Lägg färsröran i pajskalet. Lägg sedan skivade tomater och röd paprika i ringar.
Blanda ihop crème fraîche, majonnäs och ost och bred ut över färsen. Lägg lökringar överst. Grädda pajen i 225 grader varm ugn tills den fått fin färg, cirka 15-20 minuter.

Så här blev den...

2 comments:

bara jag :) said...

Ska testa framöver. Den är fin, Staffans kyrka. Krya på dig!

SvBG said...

Det verkar bara vara ett fel på den där Tacopajen...

... den skulle ha stått på ett matbord i Piteå... :-)