Thursday, August 23, 2007

Defekt

Jaha. Då var det slut på det roliga, för ett tag. Jag sprang en mil i makligt småpratstempo med min internetdejt Kattis (Ni minns vem hon var, va? Säg att ni minns. Jag vill inte alltid behöva påminna er om att jag KRÄKTES första gången jag träffade henne...) och efter 9 kilometer så fick jag en smärta i mitt knä, som inte ville gå över. Eftersom jag redan kräkts och gett ett allmänt defekt intryck inför Kattis, så sa jag bara lite lugnt att jag hade lite känningar i knäet.

Ett halvt dygn senare så reser jag mig från kontorsstolen och inser att knäet låst fast sig under smärtsamma former. Det går över efter 20 minuter och jag kan gå som vanligt. Två timmar senare låser sig knäet igen. Micke får skjutsa hem mig från jobbet, som jag annars cyklar till, och vid middagen så känner jag en spänning och smärta i knäet som inte går att räta ut på 5 minuter. Jag vaknar ett par gånger under natten av att jag sträckt på benen, vilket resulterat till smärta i knäet igen.

Jag har alltså haft för roligt, helt enkelt. Gud tittade ner på den glada skiten Katta som just avslutat ett Triathlon, han blev lite avundsjuk, och tänkte att det är dags för mig att få ont någonstans.

Man behöver inte vara ett geni för att inse att det här inte handlar om någon muskel, utan troligen något ledband i knäet som blivit lite skadat, av all den här underbart roliga träningen. Man behöver inte heller vara ett geni för att inse att benen måste vila en bra stund nu, och att jag kanske inte ska springa så mycket mer den här säsongen.

De här närmaste fyra månaderna får jag helt enkelt se till att bli en jävel på att crawla i stället...

5 comments:

Anonymous said...

Dessa knän! Nu är du nummer tre i min omgivning som har knäproblem. :(

Ta det lugnt, var uppmärksam och blir det värre så prata med någon som kan idrottsskador (naprapat, sjukgymnast etc) direkt och hoppa över all form av primärvård.

*kramar om*

Kattis said...

Vad annat kan man säga än Gud så dumt :( Helt otroligt jättedumt faktiskt :( Gå till sjukgymnast?

Katarina Bildström said...

Kimla: Jag Har inte knäproblem! Jag har tillfälligt drabbats av ett ÖVERGÅENDE knäproblem. :P Enligt vad jag läst så är knäproblem vanliga nybörjarproblem som går över med tiden, bara man vilar ordentligt.

Kattis: Sjukgymnasten går man väl till när knäbroblemen inte försvinner efter vila?

Kattis said...

Jo det är nog sant. Men tydligen är de flesta knäproblem beroende på olika styrka/svaghet på framsidan/baksidan av benet och alltså kan hjälpas av styrketräning. Skulle det inte vara bra om det vore något sånt?
Fast det låter ju inte riktigt som det när du beskriver det :/ Vore det jag skulle jag bara vänta och hoppas på att det gick över. Skulle jag råda någon annan skulle jag nog säga till att få det uppkollat.

Katarina Bildström said...

Jag kommer att kolla upp det, om problemen kvarstår i mer än en månad. Då kan jag gå till en sjukgymnast och försöka se imponerad ut när hon säger åt mig att styrketräna för stabilitet i benen, samt simma om jag vill uppräthålla kondition, och återkomma om problemen kvarstår. Jag är nästan säker på att det är sådant sjukgymnaster säger, typ vanligt bondförnuft.