Sunday, December 9, 2007

Prestationstrött

Jag är för det mesta trött. Att vara trött, och att ha ett stort sömnbehov, är något som i vardaglig mun verkar kallas "lathet".

Så jag antar att jag är lat.

Jag kan just nu inte tänka mig något ljuvligare än att ligga i ett mörkt och tyst rum, under ett täcke. Hela kroppen skriker efter det, samtidigt som mitt samvete hela tiden påtalar hur otillräcklig jag är som inte klarar av min målsättning.

Efter att ha funderat över min målsättning så skulle jag vilja kortfatta den så här: Min målsättning är att arbeta bättre än alla andra. Äta nyttigare än alla andra. Fysträna oftare än alla andra. Laga godare mat än alla andra. Sköta hundarna bättre än alla andra. Städa huset renare och finare än alla andra. Vara gladare, trevligare och roligare än alla andra. Vara en bättre flickvän än alla andra. Köpa bättre julklappar än alla andra (märk väl det ironiska i detta eftersom jag inte gillar julen).

Svårt att ha denna målsättning när kroppen skriker efter vila. När man mest går omkring och surar och försökter hitta varje ursäkt till att få lägga sig. När man mest går omkring och har dåligt samvete för att man är trött, att man känner sig både oduglig och otillräcklig som snart är redo att gå över lik för att få sova. Jag önskar till och med att jag åtminsone kunde fått vinterkräksjukan så att jag hade en giltig anledning till att stanna hemma från jobbet och sova bort ett par dagar. Eller att min huvudvärk slutade vara liten och naggande, utan i stället blev stor och omvälvande så man OMÖJLIGT kunde ignorera den utan var TVUNGEN att vila bort en dag.

Det enda som faktiskt verkar hända, när man har målsättningen att vara bättre än andra, är att man blir tröttare än alla andra.

Eller så är det årstidsrelaterat. Jag kanske inte är prestationstrött, utan bara decembertrött. I min gamla dagbok, i mitt gamla forum, kan man nästan för precis ett år sedan läsa:
Jag har varit trött och omotiverad och lagt träningen på hyllan och bara sovit bort dagarna i så stor mån som möjligt, de senaste två veckorna. Nu efter lite vila och filosofisk eftertanke så känns livet lite bättre igen. Huvudvärken kommer i mindre skov och inte lika kraftigt, heller...

2 comments:

Malin said...

Åh, kan du inte ta dig själv en liten sjukdag för din huvudvärk och unna dig att sova ut... ;)

christers said...

Det går åt en hel del energi att läka skador - en teori skulle kunna vara att du är trött på grund av dina trasiga knän!

/Förutfattade Christer