Wednesday, December 5, 2007

Svart på vitt

Kriminalvården har bjudit på gratis analys och fastsällande av hälsoprofil, och jag tog gladeligen åt mig uppdraget att få min hälsa analyserad.

Jag var bara inte riktigt förberedd på resultatet.

Resultatet visade att jag hade lite sämre än medelmåttiga konditionsvärden, men ändå värden inom normalgränsen. Vältränade människor har ett stort hjärta som pumpar på bra vid ansträning. Otränade människor har ett litet hjärta som har liten halvkass pump som måste slå mycket fortare än vältränade människor. Jag är enligt denna kunskap på gränsen till att ha sämre kondition än vad de flesta kvinnor har, i min åldersgrupp.

Jag har inte kommit på hur jag ska hantera dessa hälsoresultat, utan har olika alternativ att välja mellan.

1. Skita i resultaten och anta att de inte är tillförlitliga i mitt fall.

2. Fundera på om jag rör mig för lite för att bygga upp en bra kondition.

3. Fundera på om jag rör mig för MYCKET för att bygga upp en bra kondition, alltså
att kroppen inte hinner återhämta sig i vilan efter träningspassen.

4. Sätta mig ned och gråta och säga "MEN JAG ANSTRÄNGER MIG JUH!!!!"

5. Fundera över om kroppen kanske inte hinner bli så jäkla mycket bättre på ett år, och inse att det inte finns några snabblösningar om man vill få bättre kondition.

6. Skylla allt på den gamla tiden då jag var deprimerad och oftast låg ned eller sov bort tiden, då kanske mitt hjärta muskelmässigt förtvinade till storleken av ett pippifågel-hjärta.

7. Misstänka att jag har någon slags sjukdom.

8. Förkasta pulsbaserad analys och jämföra mitt hjärta med ett litet kaninhjärta som trots sina snabba minislag är ett jättebra och vältränat hjärta.

9. Ägna mig åt aktiv förträngning.

10. Äta fet mat och bli tjock, med ursäkten: "Jag blir ändå aldrig tränad. Jag tränade ett helt år och hade ändå skitkassa värden."

4 comments:

Kattis said...

Nej fy vad trist! De kanske hade ett "trubbigt verktyg". Ett som inte mätte vad de trodde att det mätte? validiteten liksom. Jag röstar på skit i det och tänk "fan vad jag är bra"!

Katarina Bildström said...

Jag tror jag håller mig till alternativ 9. :)

christers said...

Hej hej, jag är tråkigt seriös och lutar åt alt. 2.
Katarina, jag skrev lite mer utförligt i Piggelino...
/Christer

David said...

men du har ju metabolism som en 16-åring enligt testet på hälsomässan. Om någon skall vara orolig så är det ju jag som helt plötsligt var dubbelt så gammal som du:)