Sunday, February 10, 2008

Ögonblick från helgen

LÖRDAG

1. Jag upptäcker att Monstergubben totalt förlorat sin onda kraft. Hans förkylning har satt sig på stämbanden, som nu är totalt ur funktion. Han är oförmögen att prata. Jag upptäcker att jag bara hör vad han säger om jag sitter tätt intill honom. Det har inneburit att jag kunnat ignorera honom totalt när jag inte känt för att lyssna på honom. Vilken frihet!

2. Morgongröt med mjölk, varma jordgubbar och kanel. Bästa sättet att stiga upp på!

3. Joggingtur på blank sluttande is med ett lager tövatten ovanpå. Snudd på omöjligt. Diverse män står med gevär efter vägen och talar om för mig att jag inte borde springa när det är så förbaskat halt. De skyller sina gevär på rävjakten, men jag tänkte att det kanske var lika bra att göra som de säger, ändå.

4. Städa, handla, diska, tvätta...

5. Jag ser min älsklingsföljetång från min barndom: "The storyteller". Nostalgii.

6. Micke säger något ohörbart och släpar sig i säng.

7. Jag korkar upp en vinflaska och mörk choklad och fortsätter se The Storyteller, ensam.

8. Två glas vin senare vårdar jag ömt råttan och säger gråtmilt att han är tidernas finaste råtta.


SÖNDAG

1. Långa fina armtag i bassängvattnet. *Fosch... fosch...*

2. Maggan pratar trevligt strunt i bastun.

3. Expediten i affären säger att alla råttor gillar motionshjul. Jag frågar om detta även gäller lata råttor som aldrig provat motionshjul. Hon nickar entusiastiskt.

4. Jag tittar mig i spegeln i provhytten och tycker att rött och lila ser bra ut som kontrast till alla mina svarta plagg.

5. Råttan Linus tittar olyckligt på mig och går sedan och lägger sig med ryggen vänd mot det färdigmonterade motionshjulet.

6. Monstergubben börjar prata. Små kraxiga antydningar till ord. Mestadels trevligheter.

7. Jag ligger vaken på söndagnatten till ljudliga snarkningar blandade med rossliga hostningar och funderar över hur mycket sömn jag behöver i natt för att vara i någorlunda vettigt skick till arbetsdagen.

2 comments:

Kattis said...

The Storyteller aka Sagor för stora barn. Har faktiskt åldrats med förvånansvärd färdighet va?

Anonymous said...

Waah! The Storyteller = gammal favorit.