Sunday, February 24, 2008

Pensionärer rules

Det är bra med pensionärer. De har gott om tid och orkar engagera sig. Lasse som har travhästarna i Arbrå, och hans mamma Elna är två praktexempel på oaser av energi och engagemang. Jag längtar ofta dit.

Min siminstruktör Ove är också pensionär. Han deklarerar stolt att varje morgon är en sovmorgon, nu för tiden. Ove hade dessutom tid och lust att följa mig till Gävle Cykelamatörer och presentera mig för de gamla veteranerna som brukar hålla till där ett par dagar i veckan. Gävle Cykelamatörer består av äldre herrar och damer som cyklat vätternrundan åtskilliga gånger, och som nostalgiskt berättade om sommaren 1974 då uppenbarligt oförglömliga cykelturer ägde rum.

Suveränt. Jag fick äta hembakade kakor och en gudomligt god sockerkaka efter cykelpasset, av en snäll tant. En av de äldre herrarna skulle damma av en gammal racer-cykel åt mig att testa, om två veckor också.

Jag stormtrivdes med en gång. Jag ser fram emot att försöka hänga med dem till våren.

I övrigt: Skidorna är rengjorda, ny vallar-tape är fastklistrad. Mina fötter har legat i hett saltvatten, och filats igenom med fotfil. Mina naglar är klippta så korta att det nästan gör ont, och huden är omsorgsfullt insmord i speciell uppmjukande fotsalva. Förra året lossnade en nagel, när jag åkte tjejvasan. Nu har jag lärt mig vikten av att ta hand om min fötter inför en utmaning.

Kul ska det bli!

2 comments:

christers said...

Lycka till på vägen till Mora nu då!

Kattis said...

Lycka till! Inte för att jag tror att det behövs, men det kan ju aldrig skada :)