Tuesday, March 4, 2008

Härskartekniker

På arbetet: Några gubbar pratar högljutt i fikarummet. De planerar att åka Vasaloppet. Gubben som kvackar högst är mest välmeriterad eftersom han åkt Vasaloppet i verkliga livet, dock inte på ett par år. De vill använda en speciell kassa för att starta en Vasaloppsgrupp och att träna tillsammans på gemensamma träningshelger.

Stora kvackaren frågar en söt tjej om hon skulle kunna tänka sig att vara med i Vasaloppsgruppen. Hon ser lite tveksam ut och säger att hon kanske ska åka Tjejvasan någon gång i framtiden innan hon drar sig undan. De fortsätter att prata om vilka som de ska fråga inför Vasaloppsträningen. Storkvackaren känner mina ambitioner att åka skidor väl. Faktum är att nästan alla känner till mina ambitioner inför motionslopp. Alla vet att jag tog ledigt för halvvasan och att jag genomförde den på en tid som inte alls var pinsam.

"Katarina ska åka vasaloppet nästa år." prövar en kvinnlig kollega. De verkar inte lyssna. Hon går menande åt mitt håll och pekar:
"Här är en tjej som åker skidor..." provar hon igen och pekar förvirrat på mig.

De är mitt uppe i en diskussion om att Vasaloppet är en riktig utmaning och att en av mina kollegor verkade riktigt bra på en lokal skidåkningstävling på fem kilometer för tre veckor sedan.

Eftersom de har sitt Vasaloppsmöte i köket så går jag förbi dem ett par gånger. De hejjar inte ens. De planerar ju att åka Vasaloppet. De drar inte in mig i diskussionen.

Då tänker jag på Berit Ås som skrivit om de fem härskarteknikerna. Första härskartekniken är Osynliggörande. Sedan kommer Förlöjligande, Undanhållande av information, Dubbelbestraffning, samt Påförande av skuld och skam. Det intresserar mig.

Att en äldre gubbe uppenbarligen känner sig så hotad av mig att han måste osynliggöra mig.

Det är nästan smickrande.

Och det lockar mig att vilja klå honom på skidspåret 2009. Det blir en riktig utmaning.

Storkvackaren.

2 comments:

Tasha said...

Gah!
Sånt får mig nästan att vilja dra på mig skidorna själv! Du lär piska skiten ur dem nästa år.

Katarina Bildström said...

*asg* Ja, det ger liksom helt motsatt effekt än vad det är tänkt. Man är nästan glad att puckon går omkring och kvackar ibland, så det tänds lite gnistor.