Monday, September 10, 2007

Simhallen episode II

Jag var på min första simträning, i går. Det som var svårast med simträningen var att fatta beslut om att börja simma, mycket svårt eftersom jag inte kände ett särskilt sug eller djupare intresse för att få kallsupar eller förnedra mig offentligt. Sedan var det ohyggligt svårt att ta sig från den mjuka och varma TV-soffan klockan 19.00 på kvällen, när man kände sig trött av jobb och matlagning och bara ville kura ihop sig under en filt med en god bok. En annan svårighet var att gå in i en simhall bland en hel hög med okända människor, och inte veta vem man ska prata med.

När dessa tre stora hinder var övervunna så flöt resten faktiskt på riktigt bra. Vi var tre stycken vuxna hobbymotionärer som ville lära oss simma, framför allt att crawla. Vi hade två instruktörer som skulle hjälpa oss i vår strävan att gå steget längre än bröstsim. Eftersom jag inte uppfattar mig som särskilt välkoordinerad var jag nästan inställd på att vara sämst (som jag brukar vara när jag provar aerobics eller bara tappar balansen vid gemensamma uppvärmningsrörelser). Jag var också inställd på att finna simövningarna övermäktiga (främst eftersom jag inte har vett att sluta andas genom näsan när jag är under vatten), men till min stora förvåning och djupa glädje så var jag inte alls sämre än de andra nybörjarna. Jag låg på precis samma nivå av hjälplöst plaskande och förlägna urskuldningar som de andra två.

Sedan fick vi öva och öva. Bröstsim, crawl med armar, benspark, hur man skjuter sig iväg från bassängkanten, ryggcrawl, samt fler lustiga sätt att simma på som jag inte förut reflekterat över. Jag är fullt övertygad om att det periodvis måste ha sett riktigt roligt ut, och jag lärde mig inte det där med att andas in OVANFÖR vattenytan och andas ut I VATTNET, utan gjorde givetvis tvärtom ett par gånger (känner fortfarande att jag har klor i näsan). Instruktörerna verkade vara vana vid situationen och berömde helhjärtat alla goda försök att ta sig fram genom bassängvattnet.

Det var faktiskt riktigt roligt. Det var inte bara lärorikt att våga prova något nytt, utan även jättekul att få beröm och uppmuntran för sina ansträngningar. Dessutom så har jag fattat lite mer om det här med att crawla. Jag kan till och med se det framför mig, jag kan se MIG i framtiden när jag äntligen fått ordning på armar och ben och andning och crawlar.

Det här blir kul...!

9 comments:

Kattis said...

Gud vad kul! Jag vill också lära mig crawla. Säg till om ni får lära er det coolaste simsättet av alla: fjärilssim. Det varkar så sjukt svårt, men som sagt, ack så coolt. Go Katarina Go!

Tasha said...

http://www.femmanssport.se/

Känner du för att deltaga så kan jag erbjuda sängplats i Göteborg.

christers said...

Bra jobbat! Kul att du inte avskräcktes iaf - det tar ju ett tag innan man kan säga att man kan crawla! Och andningen är det svåraste av allt för de allra flesta så det är inte så konstigt att det inte funkade perfekt första dagen! Jobba på!

Katarina Bildström said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Du är cool du! *imponerad* Jag säger det igen, du är mäkta inspirerande fröken Katta!
Någon gång ska även jag ta mig i kragen angående simning så det kan bli en Tjejklassiker så småningom. Mina ambitioner på just det området är något lägre nu än i början på året. Jag satsar på kondition och VM i naginata om fyra år. Men det kan nog slinka med en tjejklassiker vid sidan av. :D

Katarina Bildström said...

Kimla: Supertufft att sikta på VM, jag rä lika imponerad av dig. Såklart en Tjejklassiker kan slinka ned, bara att ta sig förbi första mentalaspärren och anmäla sig.

Tasha said...

Du är väl medveten om att jag nog skulle dö av hjärtinfarkt om jag sprang mer än 2kilometer. Jag avskyr motion:-) Men tänkte att kanon vore ett trevligt alternativ för dig tills du fått ordning på simmandet. Det går bra med mixade lag så du och karln kan ju delta!

christers said...

kattis: Hehe, jag coachar alla till höger o vänster, det är bara kul, du får väl säga till om det blir för mycket :) Öh, vad menade du med "längre"? Har jag fått betalt? *förvirrad*

David said...

Jag är faktiskt en jäkel på att simma. Eller var det iallafall:D

Tävlade och grejer när jag var en pöjk..Vi får simma ikapp nån gång.