Thursday, April 10, 2008

Vuxenpoäng

IGÅR EFTERMIDDAG

Igår erbjöd jag mig att med nöje laga maten (1 vuxenpoäng) eftersom Micke fått SIN nya cykel, och ville meka ihop den. Sedan bjöd jag över hans mamma på middag (2 Vuxenpoäng) men hon tackade nej, men skulle komma senare. Jag snodde ihop lax (3 vuxenpoäng) som jag givetvis la på bakplåtspapper för att det inte skulle bränna fast (4 vuxenpoäng) och skar sedan tvättade (5 vuxenpoäng) ekologiska (6 vuxenpoäng) tomater (7 vuxenpoäng) tillsammans med lite purjolök (8 vuxenpoäng) innan jag la allt i ugnen.

Samtidigt som jag lagade maten städade jag köket (9 vuxenpoäng) och toalettrummet (10 vuxenpoäng) innan jag snodde ihop en sås på kryddor och grekisk youghurt (11 vuxenpoäng). Sedan plockade jag fram min bukett blommor jag köpt tidigare (12 Vuxenpoäng) för att skapa en mysig stämning till middagen. Micke åt med god aptit och laxen blev perfekt (13 vuxenpoäng). Efter detta städade jag ur köket och hallen (14 vuxenpoäng) och drog just fram dammsugaren (15 vuxenpoäng) när Mickes mamma kom på besök. Jag hade bett henne ta med sig symaskinen (16 vuxenpoäng) eftersom jag ville sy upp kanterna på två byxor så att de inte fransar sig längst ned (17 vuxenpoäng). Sedan hjälptes jag och Mickes mamma i samförstånd åt med att sy upp mina byxor. Efter detta bjöd jag på kaffe (18 vuxenpoäng) och tackade för hjälpen innan jag tog över symaskinen själv för att sy in de cykelkläder jag fick från Gävle cykelamatörer (19 vuxenpoäng) så att de passar mig bättre. Jag lyckades faktiskt sy in dem riktigt snyggt (20 vuxenpoäng). Sedan plockade jag ur tvättmaskinen (21 vuxenpoäng) och slappade med en macka och ett glas mjölk innan jag gick och lade mig för kvällen.

Gårkvällen innefattade med andra ord: 21 vuxenpoäng.



DENNA MORGON

Jag stängde av väckarklockan och försökte somna om, utan att bry mig om eventuella konsekvenser (-1 vuxenpoäng). Jag kunde inte somna om så jag famlade mig upp ur sängen och snubblade på dammsugaren jag inte plockat undan (-2 vuxenpoäng). Jag tänkte onda tankar (-3 vuxenpoäng) om min terv som sprang omkring och gnällde över en förväntad joggingtur. Jag letade hafsigt efter jogginkläderna utan att ha någon slags strategi i mitt sökande, eller ens tända lampan (-4 vuxenpoäng). När jag hittade joggingkläderna så fanns det ingen frukost att äta (-5 vuxenpoäng).

Jag kastade en förbannelse (-6 vuxenpoäng) över mitt matmonster till sambo eftrsom jag vet att det fanns mackor i går kvälls. I ren desperation stoppade jag munnen full (-7 vuxenpoäng) med russin och nötter och försökte tugga dem ursinnigt med ett glas vatten. Jag muttrade till en nyvaken Micke att jag aldrig skulle hinna jogga min morgontur eftersom allt verkar gå åt helvete (-8 vuxenpoäng). Micke erbjöd sig att skjutsa mig till arbetet med sin bil så jag slapp passa bussen, men eftersom jag räknade ut att han ändå skulle åka tidigare än bussen så skulle det bara bli stressigare, vilket jag konstaterade var ett jävligt korkat förslag (-9 vuxenpoäng). Sedan irrade jag runt i cirklar (-10 vuxenpoäng) innan jag bestämde mig för att ta den tidigare bussen till arbetet så att jag kunde komma hem en timme tidigare från jobbet i eftermiddag. Jag surade i farstun när Micke skulle pussa mig (-11 vuxenpoäng) och väste (-12 vuxenpoäng) att jag skulle missa bussen.

Sedan missade jag bussen (-13 vuxenpoäng) med ungefär 15 meters marginal. Jag tyckte allt var Mickes fel (-14 vuxenpoäng). Sedan tyckte jag synd om mig själv (-15 vuxenpoäng) och vägrade prata när jag kom hem (-16 vuxenpoäng).

När jag väl kom till arbetet så vägrade jag genomföra min feta "Måste Göras!"-lista (-17 vuxenpoäng) och skrev ett blogginlägg i minst 15 minuter på betalad arbetstid (-18 vuxenpoäng)

Så sammanfattningsvis har jag 21 vuxenpoäng minus 18 vuxenpoäng.

Det blir 3 vuxenpoäng.

Det borde betyda att jag är vuxen.




.

2 comments:

Kattis said...

Hahaha!

David said...

jag orkar inte ens räkna mina vuxenpoäng.

men på minussidan finns:

svår allergi mot att lära sig skattesystemet, bär en kraftig nyckelkedja, använder inte almenacka, tycker att det är kul att glida fram på skosulorna på nypolerade golv (till arbetskamraternas skräck) samt sjöng kareoke i vardagsrummet medans sonen tittade på med förvånad blick.

jag vet inte vad slutsumman blir...