Tuesday, April 29, 2008

Synd om Monstertanten

Jag måste säga att jag lärt mig älska Monstertanten, Mickes stora vita schäfer. Och i ärlighetens namn så tycker hon nog inte att jag är så pjåkig heller. Efter ett turbulent första år så finns det något slags band mellan oss. Monstertanten ligger gärna bredvid mig och lutar sin stora mörka näsa mot mitt ben när jag ser på TV. I stället för att springa över mig så sätter hon sig gärna med tindrande ögon och väntar artigt på uppmärksamhet. Jag och Monstertanten har fått lite bättre koll på varandra och vi tycker det är ganska mysigt ändå, det här med att vi bor under samma tak.

Jag har blivit bättre på att läsa av henne också. När hon gått omkring och varit rastlös och krafsat lite förstrött så har jag förstått att hon vill bädda mera, och att hon behöver en filt att bädda med i sin korg. Hon blev belåten över den, och krafsandet avtog. Även en gammal hund kan behöva en snuttefilt.

Men denna vecka har hon fått mig att grubbla. Riktigt grubbla. Hon gör utfall mot terven. Jag och Micke har försökt se vad dessa utfall består i, men vi har inte kunnat finna den röda tråden. Eftersom terven själv inte heller ser sambandet i de nyckfulla tillfällen hon blir utsatt för Monstertantens tydliga irritation, så blir terven också rätt så nervös. Att bråka om pinnar är en sak. Att bråka om rang är en tydlig dans med viktiga spelregler och ritualer. Att bara få på pälsen utan vare sig pinne, matskål, eller kaxig attityd är förvirrande. Det förvirrar mig, Micke och terven.

Micke trodde från början att det bara var en ny fas av Grinig Tant som Monstertanten trätt in i, med ålderns rätt. Jag kände inte igen detta, och var övertygad om att hon hade något bekymmer. Men vad? Ledvärk? Smärta? Huvudvärk? Jag har betraktat henne för att se när hon gör sina utfall och varför, men har haft svårt att se något mönster i hennes beteende.

Sedan upptäckte Micke att hon var lite svullen i sina hund-tuttar och när man klämde på dem så gav de ifrån sig en vit halvt genomskinlig vätska.

Då trillade poletten ned.

Bäddning med filt och kort stubin. Monstertanten är skendräktig. Eller åtminstone med stor sannolikhet skendräktig, om hon inte smygit iväg på egna amorösa äventyr nattetid, utan att vi märkt något, och blivit gravid på riktigt. Denna teori är mindre sannolik eftersom hon inte vet vart vi har våra husnycklar.

Pappa förklarade att ledartiken av naturliga skäl vill skrämma bort tikar av lägre rang när det börjar dra ihop sig till förlossning, för att få lugn och ro när de bäddar sina bon. Och vid en skendräktighet sker givetvis samma sak.

Stackars Monstertant. Gå omkring och känna sig gravid och vänta på småbäbisar. Kanske även vagt medveten om att inga småbäbisar alls kommer att poppa ut.

Micke överväger att köpa henne ett litet gosedjur.

Det är faktiskt lite synd om Monstertanten.

Just nu.
.

5 comments:

Fröken Direktör/Victoria said...

Det är faktiskt synd om henne.
Tänk om vi med regelbunden basis blev låtsas gravida som en naturlig del av kvinnocykeln, "födde" bebisar och sen försvann de bara. Åsså var det bra med det.

Och gosedjur är faktiskt bra det med! Det kan fungera alldeles utmärkt som surrogat. Om hon gör som min syster numera ängla-vovve så kanske hon försöker ge lilla "valpen" mat, dvs putta ner hudmat på golvet och titta uppmanande på valpen. :)

christers said...

Voff!

Tasha said...

Nej! Gosedjur är en dum ide om hon bildat mjölk. Man ska inte uppmuntra beteendet, för då kan det bli än värre. Och mjölkproduktion kan leda till mastit vilket är synnerligen otrevligt.
Lite mindre mat och lite mer motion...

Katarina Bildström said...

Ja vi ska börja ta tempen på henne så det inte blir mjölkstockning och feber. Motion får hon så mycket hon bara orkar utan att bli stel eller halta, så den går inte öka.

Uppmuntra beteendet... tja... jag vet inte riktigt om det finns något påtagligt rätt eller fel. Jag kan bara utgå ifrån mig själv. :S

Själv har man ju en liten råtta som man pysslar om kungligt när "ta-hand-om"-instinkten slår in, och det är väl kanske ett dåligt beteende att kräva att råttan Linus ska få en klick kaviar på sitt nykokta ägg... så jag vet inte om jag ska kräva mer självdisciplin på hundarna än på mig själv. Eh.

Ms Understood said...

Håller med Tashas råd; aktivera mer - mindre mat och absolut inga gosedjur, för det kan förvärra skendräktigheten och helt enkelt förlänga den.

Dessa metoder som vi nämner är rätt vedertagna, och man är inte taskig genom att göra så...om det oroar dig. Man ska för hundens bästa försöka bryta beteendet så fort som möjligt.