Wednesday, June 18, 2008

Motionsklass Triathlon

"Motion, motion MOTION!" mässade jag tyst för mig själv i sängen i går kvälls.
"MOTIONSKLASS för MOTIONÄRER." fortsatte jag och fingrade nervöst på täckeskanten.

"Motionsidrott är idrott där huvudsyftet är att genom fysisk aktivitet vinna bättre kondition och hälsa"
-Wikipedia, den fria encyklopedin.


Nervöst fingrande på täckeskanten betyder bara en sak:

Jag har anmält mig på ett nytt triathlonlopp.

Och som vanligt är det jättejobbigt. Det är jättejobbigt eftersom jag var näst sist i förra loppet och att jag är lite rädd för att vara katastrofalt utmärkande jättedålig motför de andra motionärerna. Jag är rädd för ofrivillig uppmärksamhet för min kroknande klumpiga jogg och jag är rädd att målet är stängt och publiken gått när jag äntligen är framme. Detta scenario är inte helt omöjligt eftersom speakern tackade för sig och tog avsked till publiken just när jag kom i mål förra gången.

Men grejen är ju den att för mig handlar det inte bara om ett triathlonlopp. Det är så mycket mer än en motionssträcka att genomföra. Det är en manifestation och ett ställningstagande där jag försöker driva på min värdering att inte låta rädslor hindra mig från att göra det jag drömmer om. Jag har ju ansträngt mig för att kunna delta i triathlon och jag har samma rätt som alla andra att vara där och ha kul.

Det här är inte ett lopp. Det är ett budskap till alla tjejer som inte vågar delta i tävlingar och lopp för jag vet att det finns fler som inte vågar ta sig an utmaningar. Det är ett budskap till signatur blåbärstriathleten som skriver ibland på min blogg och till vänner som säger att de också vill men att de inte vågar genomföra något ännu. Någon måste ju bära fanan för de långsamma triatleterna, för de tvekande nybörjarna, och för de osäkra tjejerna, och det kan man inte låta proffsen göra. Det måste man göra själv.

För så länge som motionsklass heter motionsklass så bör den rent teoretiskt vända sig till vi som motionerar. Och säga vad man vill om min träning eller kvaliteten på min träning, men ingen kan säga att jag inte motionerar. Genom fysisk aktivitet försöker jag vinna bättre kondition och hälsa.

Så därför behöver jag inte vara rädd.


Hoppas jag.



.

1 comment:

bara jag :) said...

Du fixar det här galant! Vi hejar på dig - jag, sambon och terven