Sunday, January 14, 2007

Snöstorm

Söndagkvällen blev det snöstorm! Snöstorm är ett helt perfekt väder för någon som just köpt skidor och drömmer om att få prova ett skidspår så snart som möjligt. Snöstorm är inte ett helt perfekt väder om man planerat att jogga vid Hemlingbygården, men jag och Micke konstaterade att folk som avböjer en joggingtur på grund av lite snö, lite vind, och några omkullblåsta träd, egentligen är fjantar och inte den typen av människor vi vill identifiera oss med.

Sagt och gjort. Lite huttrandes satt jag på passagerarsidan samtidigt som Micke försökte se något genom bilrutan, och enträget puttrade vi oss hela vägen till den näst intill tomma parkeringen på Hemlingby. Snön blåste horisontellt i stället för vertikalt i mörkret och en liten stund undrade jag vad jag höll på med.

Joggingturen blev bättre än väntat. När man väl kommit igång och fått en trevlig blodcirkulation så blir man rätt så immun mot kylan, då är det en ganska skön känsla att känna att kroppen är i bra form, att humöret är på topp, och att inte ens ett inferno av snö och blåst kan påverka sinnet negativt. Jag har aldrig förut joggat helhjärtat på vintertid, men nu har jag svårt att tänka mig att låta bli. Micke är ödmjuk som vanligt. Han travar långsamt i ett tempo långt under vad han kan prestrera och saktar in och promenerar när jag kommit för långt på efterkälken. Förut var det mest en källa till irritation från min sida, att vara så fysiskt underlägsen, men nu är jag mest glad över att han vill hålla mig sällskap.

Det blev en proteindrink på beställning och ett varmt bad efteråt, och lite uppskattande kommentarer om att han tyckte jag jobbade på bra. Jag har svårt att kunna tänka mig ett bättre sätt att spendera en söndag på....

2 comments:

David said...

Så du har fyllt år! Eftersom jag rutinmässigt missar alla födelsedagar utom min egen, Jenny 8 självbevarelsedrift) samt Ritas (Dagen innen jennys) så tänker jag inte ha dåligt samvete för att jag är sen med att gratta. Grattis!

Jag var faktiskt ute och spran imorse. snön var iofs inte horisontell men det var halt och läskigt. men uppfriskande:)

Katarina Bildström said...

Tja David! Tack för gratulationen. Jag har mycket låga förväntningar på vår vänskap så du behöver inte ha dåligt samvete! ;)

Kämpar man på med joggingen under vintertid så blir det roligare till våren, också... :)