Thursday, April 19, 2007

Min Bok

Jag har en lustig relation till min bok. Ni vet, den jag pratat om att skriva sedan några år tillbaka. Jag trodde jag hade gjort slut med den. Förutom att kreativiteten inte riktigt vill infinna sig, (liksom ledig tid) så har jag inte lyckats sy ihop alla fragment av texter, alla långa eller korta noveller, till ett helt paket. Det roliga med boken är att den gör sig påmind ibland och nästan tvingar mig att skriva trots att jag ser hela projektet som halvdött. Som om den har ett eget liv någonstans i en vrå, och att den inte ger sig förrän jag skrivit den klart. Som om boken tänkt ligga någonstans och gnaga på mig tills jag placerat alla lappar strategiskt och medvetet för att sy ihop det där förbaskade lapptäcket till textsamling.

Jag försökte lägga mig tidigt för två nätter sedan, men kom plötsligt på mig själv att tänka "JAAAA! Så måste jag få ihop det!" och sedan blev det idoga försök att dricka varm mjölk och ta en varm dusch och diverse andra strategier för att sudda ut "JAAA!":et och återgå till vad jag faktiskt hade förutsatt mig: Att Sova.

Jag trodde jag lyckats glömma den, men uppenbarligen har den bara legat där och jäst till sig och mognat och bara väntat på att jag tillfälligt skulle försöka tömma huvudet, så den kunde bana väg för sina naiva ideér. Boken.

Blir den någonsin färdigskriven?
Spelar det någon roll om den blir färdigskriven?

2 comments:

Anonymous said...

Kanske har du redan gjort en sån här, men jag utmanar dig ändå. :)
http://frokendirektor.blog.com/1706254/
*kram*

Katarina Bildström said...

Kimla, jag har någon slags suspekt prestige på att aldrig skriva "på beställning". Inte ens om det är roliga beställningar. Jag ska fråga mina socionomkollegor vad tusan det kan vara för fel på mig...