Tuesday, April 24, 2007

Rucka ändan ur vagnen?

Hm, inspirationen har fått någon slags snedtändning. Jag sitter nästan begraven i arbete och kan inte koncentrera mig, jag längtar mest bara efter att röra på mig, söka nytt jobb. Det var väl inte exakt vad jag planerat lägga min nyvunna inspiration på, att försöka rucka ändan ur vagnen och skaffa nytt jobb.

Jobbet här i Enköping är jättebra för det mesta, men det känns både segt att helgpendla 14 mil x 2 varje helg, samt riktigt surt nu när arbetsbelastningen är så hög. Dessutom så kostar det onödigt mycket att vara särbos på det här viset. Jag vet inte vad det är med relationen med mig och Micke, men det känns bara så osannolikt att relationen ska gå på grund. Vi är osänkbara. Typ som Titanic. Fast ännu mer osänkbar då, förståss.

Så varför inte söka jobb i Gävle?

I samband med att jag letar jobb i Gävle så börjar den inre förhandlingen genast i huvudet.

Kategori 1 - De jobb som jag vill ha, är svåra att få och innebär mindre chanser att få napp, exempelvis jobb som frivårdsinspektör, familjerättssekreterare.

Kategori 2 - Andra jobb har jag stora chanser att få, men som jag egentligen inte vill ha, exempelvis jobb som utredare på socialtjänsten med inriktning på barn och ungdom (jättehög arbetsbelastning och halvt utbrända socialsekreterare, om man får vara fördomsfull, varför finns det annars nästan ALLTID sådana tjänster lediga?).

Kategori 3 - Jobb som jag inte riktigt förstår mig på, men som jag via luddigt uttryckta kvalifikationer troligen har behörighet till. Exempelvis utbildningsintendent, volontärsamordnare.

Jag har svårt att föreställa mig att någon skulle nappa på de ansökningar jag kastat ut, särskilt eftersom jag nitiskt undvikit kategori 2.

Men under har ju faktiskt hänt förut... Det har de faktiskt.

7 comments:

Kattis said...

Hur sjutton skriver man en ansökan till volontärsamordningsgrejen. Jag kikade ju på den själv men herre min je. Jag vet verkligen inte.

Katarina Bildström said...

Det går inte skriva så mycket annat än vilken utbildning man har, tidigare arbeten, och varför man vill jobba med det. Jag tror det är bättre att skriva för kort CV (väcker nyfikenhet) än för långt. Sedan är jag inte så intresserad av just det arbetet... *sucka*

David said...

Jag rekomenderar biståndshandläggare. Vi har jätteskoj. Biståndshandläggare är faktiskt mycket coolare än socialsekreterare. Bara lyssna på namnet "biiiistååndehandläägare". Visst låter det coolt?;)

Katarina Bildström said...

David. Nej, David. Det låter inte coolt. Jag vet att Gävle söker biståndshandläggare, men jag känner mig förtvivlat ointresserad av det. Kanske dags att tänka om, eftersom de åtminstone verkar ha lägre, eller åtminstone jämnare, arbetsbelastning än vi på missbruk...

Katarina Bildström said...

Linda, läser du det här så är min mailadress katarina.bildstrom@enkoping.se

David said...

Biståndshandläggare på äldreomsorgen är jättecoolt ( även om jag inser att det inte låter så). Arbetsbeslastningen är upp och ner. Jag antar att det är så inom all social omsorg. ibland är det bara rutinärenden och allt flyter på och sen dyker det plötsligt in en dement missbrukare som misshandlar hemtjänsten och behöver lägenheten sanerad eftersom han/hon sparar på använt toalettpapper:)

David said...

Av någon anledning så har äldreomsorgens tjänstemän nån form av låg status inom socialtjänten. Det verkar som om folk har uppfattningen att det bara handlar om löpande band och att man bara skall "sätta in lite hemtjänst". Det trodde jag oxå när jag fortfarande jobbade på funktionshinder men jag har upptäckt att äldreomsorgen är ett ortoligt fritt och stimulerande område med många utmaningar. Alla borde prova. Och man blir dessutom bjuden på massor med kakor.