Wednesday, April 11, 2007

Påsk i Lappmarkerna

Japp. Då har man gluttat på eniro och insett att man avverkat 160 mil under påskledigheten, som spenderades i mina hemtrakter i Lappland. 160 mil och ca 20 timmars bilresa, ca 8 kisspauser, två skräpmatsstopp, 78 muffande ljud från Kiara som energiskt medverkat från baksätet, och ungefär 4 förnärmade bjäbb från Fanny när Kiara trampat henne på tårna. Och så får vi givetvis inte glömma att vi lagade 1 st. punktering.

Min bror Tommy var förbryllad över att vi verkade så trötta när vi kom fram. Min brors son Svante dregglade entusiastiskt över sin faster Katta (bara jag inte rörde vid honom, varefter entusiasmen övergick till ren och otyglad skräck). Mitt andra brorsbarn Tindra sprang mest omkring och var entusiastisk över allt möjligt. I det stora hela så var det väldigt trevligt. Mamma var samma mamma som hon alltid har varit och hon ansvarade troget för att magen regelbundet fylldes på med onyttigheter. Pappa hade utvecklat sina kulinariska färdigheter och bjöd på vin, spröda kex, och en kilotung köttbit, tillsammans med en rejäl kniv för självplock.

Micke hängde med i svängarna och klarade till och med mandomsprovet av att lyssna på mig när jag glatt sjöng falskt och helhjärtat till pappas gitarrkomp under en eftermiddag. Micke bedyrade även sin kärlek under bilfärden hem där jag uppenbarligen sovit med en dreggelbubbla i munnen, jag antar att jag släktar på Svante. Jag tror Micke börjar bli härdad. Här kommer lite foton från påskhelgen.


Micke verkade inte allt för imponerad av renarna, och de var väl inte så imponerade av honom heller...


Brorsan och Svante uppe i Tallstugan, Rentjärn.



Mamma och Svante...



Brorsan och Tindra grillar korv.



Micke var inte beredd på djup snö...



Monstertanten visade sig vara rena lekfröken när hon inte var på hemmaplan. Fem hundar var det som mest i pappas kök, och alla kom överrens... hundintresset ligger nog i släkten.



Monstertantens största utmaning. Liten slyngelvalp som aldrig lämnade henne ifred. Fanny var sugen på att äta hundvalp, men höll sig med stor ansträngning i skinnet och var en riktigt snäll tant.



Fint vin... spröda kex... och en stor jävla köttbit att gnaga på.



Pappa vid dammarna i Sandfors.



Hundar, hundar, hundar...



Rambo slösar på både eyeliner och mascara.



Thats all, folks!

No comments: