Tuesday, October 30, 2007

Hälsomässan

Jenny fotar mig och David.


I söndags var jag på Hälsomässa, i Älvsjö. I sällskap hade jag ett kärt återseende av David, samt en liten MiniDavid-upplaga, och Davids förtjusande fru Jenny. Jag försökte under klumpiga omständigheter finna min moderliga sida när jag fick hålla i MiniDavid, men gav upp när jag fick ett dräggligt/snorigt litet bäbisfinger i munnen. Min moderliga sida verkar fortfarande ligga latent och dold tills vidare. Men den finns nog där inne någonstans, om man skulle få för sig att gräva lite.

Jenny med tillhörande bäbis.

Det bästa med Hälsomässan, förutom att träffa David, Jenny och en liten drägglandes MiniDavid (som under största delen av lunchen försökte tugga i sig Jennys hand), var att ställa sig på en liten vågmojäng och få sin kropp analyserad.

Jag har består uppenbarligen av 23,3 procent fett. Om jag gick ned 3 procentenheter fett till, så skulle jag kliva över gränsen från att vara frisk, till att vara ohälsosamt smal. Ganska intressant med tanke på att jag ligger ganska långt ifrån alla hälsosamma tjejer med rutor på magen som pryder diverse hälsomagasin. Man kan ju lätt tro att de tjejerna är några kilon lättare än mig, och därmed ohälsosamt smala, vilket blir en rätt så underlig paradox för en hälsotidning.

Om man graderar ohälsosamt bukfett på en skala från 1-59, där 59 är mycket ohälsosamt, så fick jag en 1:a. Minsta möjliga bukfett med andra ord. Också en intressant siffra med tanke på att jag trott att det har legat och lurkat bukfett i magen. Nu antar jag att det helt enkelt bara är mag-grejer som finns där inne. Tarmar och sådant. Jag undrar jag, om hälsotjejerna på alla hälso-omslag också har tarmar i magen, eller om de bara gömmer undan det, på något vis.

På en skala från 1-9 så hade mina 43,8 kg muskler ett normalvärde på 5. Jag hade gott om benmineraler och summa sumarum av alla små elektroniska snabbanalyser var att min metaboliska ålder var 16 år. Jag är alltså frisk som en nötkärna, eller som ett nöt, och har samma förbränning och hälsosamma kropp som om jag vore 16 år. Det är uppenbarligen konditionsträningen som hindrar åldern från att ta ut sin rätt.

Jag misstänker att jag är 16 år mentalt också, och inte alls 26 år. Det skulle nämligen förklara en hel del.

1 comment:

Kattis said...

Åh vad kul att mäta sånt där! Synd att jag inte kunde följa med :(