Monday, July 21, 2008

Som Vi (Micke) Kämpat!

Gäststugan har blivit beboelig! Hurra! Det saknas lister och lite färg och några timmars småpyssel här och var men i det stora hela så kan man nu bo där. Och det blev superbra! Visserligen är bilderna lite mörka, men jag kunde inte hindra mig till i morgon med att ta fotona. Dessutom är det skitsvårt att fotografera ett rum som är ca 6 kvadratmeter... Vi satsade på ljusa neutrala färger och föll inte för de hårda frestelserna om käcka detaljer som man så gärna ville greja på med, typ mönstrade tapeter och tavlor och saker... eftersom utrymmet är så litet så utnyttjade vi varje yta att vara så blank och ren från detaljer som möjligt, för att försöka skapa lite luft i det trånga rummet, och det fungerade!

Just nu så är jag på arbetet igen. Men jag har tre dagars semester kvar, då min mamma kommer på besök. Jag ska med stor stolthet skuffa in henne i Gäststugan.

Hjälten i detta bygge är förståss Micke. Jag har hjälpt till så gott jag kunnat, men det mesta arbetet är Mickes svett. Tanken är att vem som helst som vill komma ska få plats hemma hos oss, och att det alltid finns en ren bädd som väntar om man vill komma på besök. Jag har världens längsta gästlista över folk jag velat ha hemma hos mig, men som jag av olika anledningar inte riktigt kunna bjuda hem. Om du träffat mig i verkligheten, och läser min blogg regelbundet, så är du med största sannolikeht med på den listan.

Förrådsdelen till höger och gäststugan till vänster.

Så här ser det ut när man öppnar dörren...


Gäststugans genidrag. Det finns ett litet krypin i väggen där man kan sova om man är fler än en person i gäststugan. Längst ner är det lite trångt och vi har gjort en tröskel där för att gästerna ska kunna placera väskor och annat vid fotänden av sovhålet. Vid huvudänden av krypinet, som tyvärr inte syns på bild, blev det riktigt rymligt. Vi var rädda att det skulle bli trångt och ge lite känsla av att man ligger i en kista när man låg där, men så blev det inte. Det blev ljust och mysigt på samma gång. Man vill hellre ligga där än i sängen.


Sex spotlights i taket med dimmer. Mysmys.

Tanken är att mina gäster får en bukett med fräscha blommor, en flaska vatten, och en liten burk med godis, när de kommer.


Utsikten är inte heller fy skam...


Sådärja. Nu gäller det bara att vara HEMMA någon gång så att folk faktiskt kan hälsa på utan att jag måste tacka nej till besöket för att jag är på språng någon helt annanstans. Jag hoppas på att vara lite mindre ute på vift i framtiden... :)

Tusen tack till Micke som gör verklighet av mina drömmar... på alla vis...



.

3 comments:

Malin said...

Hej, snyggt jobbat, och jag har som utmanat dig. Kolla på min blogg.

bara jag :) said...

Längtar massor att komma på besök! Du kan verkligen göra en lockande beskrivning på ett rum, inte de stora hotellkomplexens kommer i närheten med sitt lock och pock...

Fröken Direktör/Victoria said...

Vettu, där kan jag tänka mig att hälsa på! :D
Det har garanterat ingenting alls med att göra att du är en så vansinnigt spännande person att det vore galet roligt att träffa dig någon gång. Nejhejnej, inte alls, men det där gästrummet... ;)

Och någon gång ska jag klura ihop ett mail med frågor och funderingar kring mat och träning. Det är ju som landslagssatsningar och EM och annat som börjar locka...! o.O

Som avslutning: Hejja! Hejja! Hejja! Du imponerar och inspirerar så grymt. Och så är du ordentligt jättesöt.