Thursday, July 3, 2008

Tummen mitt i handen


Begreppet "Tummen mitt i handen" har fått en helt ny innebörd. När jag har tänkt på begreppet så har jag tänkt på löjliga familjekomedier där någon familjefar snubblar konstigt samtidigt som han håller i en bräda med en spik i.

Jag har inte tänkt på mig själv, liksom.

Men det är ju liksom så att jag ägnade hela min tonårstid och en stor del av min vuxentid till att utforska mitt inre, och att gestalta detta på diverse vis. Jag har en liten konstnärssjäl, en poetsjäl och en rebellsjäl. Jag är en analytiker, en tänkare, en filosof, en socialvetare, en författare, en beteendeterapeut och en amatörpsykolog.

Det jag försöker säga är att jag knappt vet hur man spikar i en spik, hur man använder en skruvdragare eller hur man spacklar en vägg. Jag är fullständigt värdelös på dessa områden.

Micke bygger en gäststuga till vem som helst som vill hälsa på oss. Det betyder att alla är välkomna hit när gäststugan är färdig, och nu har jag gett mig den på att verkligen hjälpa till. Som vanligt tänker jag inte låta min klantighet hindra mig, vilket jag bevisade genom att tafatt kladda spackel överallt förutom på rätt plats fram till klockan 23.00 igår. Jag har använt en sån där konstig slipgrej som jag klumpigt har fäktat runt med åt alla håll, utan att orsaka mig eller någon annan någon personskada. Detta troligtvis beroende på att jag är för klen för att ha någon som helst spänst i mina diverse utföranden med diverse verktyg.

Här använder jag en typ hård spade med grå gegga på som ska upp på väggen på ett lustigt vis som ska påverka hur glada våra gäster blir när de tittar in.

Åtskilliga timmar har spenderats på detta gäststugebygge, och inget blod har gjutits. På sin höjd en blånagel.

Så man kan ju säga att det går ganska bra för mig.

Micke arrangerar elledningarna i taket. Jag har beställt spotlights till gäststugan. Hur coolt är inte det?



.

5 comments:

Malin said...

Åhå, idag fick jag lära mig skillnaden på en bygg- och gersåg. Jag kan inte heller något om hur man bygger hus och sånt, men jag antar att jag kommer få en kurs när det blir dags för bygge av mitt och Ns framtida hus, peppar peppar.

(Du för klen? Men geee dig. ;) ;) )

Katarina Bildström said...

Åh, vad kul... du och N ska bygga ett hus tillsammans från grunden? Jättehäftigt! Micke hade också sådana planer men det blev den här lilla stugan vi bor i som kommer att få en våning till och några fler rum + altan och grejer. Den har redan samtliga väggar utbytta... jag tycker det är jätteroligt att vara med, så du har något att se fram emot!

bara jag :) said...

Fast jag inte bor allt för långt borta så tar jag din inbjudan på största allvar. :) Visst måste vi träffas snart, Xotah bara växer så det knakar, du måste få se henne nu i hennes blandade valp- och unghundsbegynnande skrud!

bara jag :) said...

Nyfiken på mig? Har skapat egen blogg nu. En lite mer anonym men ändå inte :) Hör av dig när du tankat mobilen och har tid över så kan vi träffas :)

Malin said...

Jo, det är iaf drömmen att bygga hus, än så länge är det bara en vision. :)