Saturday, August 30, 2008

6 saker som gör mig förbannad

1. Att vakna upp och upptäcka att vår häck blivit nermejad.





2. Att upptäcka att en hel del bark saknas från vår björk.





3. Att se en bil parkerad 200 meter bort med misstänksamt matchande skador.





4. Att upptäcka att det sitter ovanligt mycket björk på den bilen.





5. Att prata med den unga chaffören som är så bakis att ögonen nästan inte går att öppna (han ville tyvärr inte vara med på bild) som berättar att skadorna på bilen kommer från en krock med en annan bil. Och att ingen björk är inblandad någonstans. Jag spelar dum och säger "Jahaja. Vad bra, liksom." och ringer polisen.


6. Att i samtal med polisen konstatera att det inte finns någonting de kan göra åt saken. Annat än att göra en skadeanmälan.



AHHH JAG VILL KNACKA PÅ HOS HONOM IGEN OCH JAGA HONOM MED HAMMARE OCH TVINGA HONOM STOPPA UPP DE DÄR JÄVLA BJÖRKBITARNA I NÄSAN TILLS DE TRÄNGER IN I HJÄRNAN PÅ HONOM! SEDAN VILL JAG HA HONOM SOM KLIENT NÄR JAG SKRIVER PERSONUTREDNINGAR FRÅN TINGSRÄTTEN OCH SE HUR BRA HAN LJUGER DÄR!! JAG VILL!!




.

3 comments:

Ichimusai said...

Jag tycker att det är så himla tråkigt att polisen faktiskt inte kan göra särskilt mycket även i ett sådant uppenbart fall som detta.

I torsdags kväll runt niotiden träffade jag en polisman på vägen hem från träningen. Först såg jag inte att det var kontroll, de hade sådanda där gröna varselkläder på sig och nya uniformen syns inte lika bra som den gamla gjorde med reflexkoppel och hela grejen.

Jag blir stoppad och redan när jag svänger in har jag hissat ner vänster framruta och har körkortet i handen. Ett djupt andetag senare och kontroll av utandningsluften så frågar jag om de hittar många som är rattfyllerister på det här sättet.

Hans svar säger allt. "Du vill inte veta."

Det är ungefär samma svar som jag fick när de stoppade mig för blåskontroll på systembolagsparkerinen i Bromma. Jag hade precis handlat spriten för min bättre hälfts trettiårsskiva och det skulle komma ganska många människor och jag hade valt vin till maten, portvin till desserten och sedan fördrink och en bål förstås. Det blev en och annan telltale kasse i bilen så att säga.

Polismannen skämtade tom med mig och sade "ojdå, du har inte hunnit smaka än vad?" när han gjorde klart blåsinstrumentet.

"Nej vi skall ha det här till ett trettiårskalas" sade jag "men är det här verkligen en bra plats att ha kontroll på en torsdagseftermiddag?" undrade jag tillbaka.

Det visade sig dock, medan vi väntade på att resultatet av min blåsning skulle visas, att just på denna plats - och många andra liknande - tog de betydligt fler rattfyllerister än man kunde tro.

Mitt resultat var förstås negativt och innan jag åkte frågade jag om det var mycket rattfyllor på vägarna och svaret var nedslående, det är liten risk att åka dit, man måste i princip bli tagen på bar gärning, det finns för lite resurser för utredningar och jorå, det åker omkring rätt många. Lördag och söndag förmiddag mellan 8-11 ungefär är tydligen en sådan där tid när det brukar vara bra utdelning på att ha nykterhetskontroll på småvägarna...

Man kan bli upprörd för mindre. Samtidigt vill man ju inte tro det. Som när jag i vintras hamnade bakom en brutalt vinglande bil på E18 så sade jag till mig själv "jag hoppas han inte har något medicinskt problem". Sedan insåg jag att problemet kan likaväl bestå i självmedicinering...

Kattis said...

Men vilket jävla mongo! Erkänn för guds skull och be om ursäkt samt erbjud någon form av kompensation/ersättning. Och för det andra: offentlig prygel med efterföljande saltkastning på folk som ens FUNDERAR på att köra onyktra. Var glad att björken inte var en person eller ett djur! Åh vad arg jag blir!

bara jag :) said...

Ja du, såna människor finns det gott om, sambon stöter på liknande dårar i jobbet, ni borde samarbeta!!

Ikväll börjar simningen! JIPPI!