Saturday, August 2, 2008

Tjejgrejer

Det finns vissa saker som oåterkalleligt är starkt förknippade med det kvinnliga könet. Det fins nog hur många sådana saker som helst. Som färgen rosa. Eller begreppet "kvinnor kan!" eller SPA-behandlingar. En typisk tjejgrej kan även vara något slags absurt intresse av att genomföra alla motionslopp på tjejklassikern i en grupp på tre till fyra personer som givetvis alla åker skidor, cyklar, simmar och löper jämsides med varandra samtidigt som de pratar relationer. Dessa "tjejklungor" som jag aldrig sett av manligt kön, blir långsamma små trafikproppar när man försöker ta sig förbi. Och dom finns överallt.

Tjejgrejer.

Dr Phil = tjejgrej.
Choklad = tjejgrej.
Barbie= tjejgrej

Ja, ni fattar vad jag menar.

Av någon outgrundlig anledning har jag lite SVÅRT för tjejgrejer. Jag vet inte varför, men många tjejgrejer försöker jag värja mig mot, trots att de uppenbarligen inte är av ondo (förutom gruppbildningar och relationssnack på skidspåret som definitivt är av ondo).

Det är faktiskt så här att jag har provat en tjejgrej den här veckan. Jag har inte velat erkänna att jag håller på med det, skammen är alldeles för stor för att jag ska erkänna mig skyldig till att vara TJEJ, men det är dags att lägga korten på bordet.

GI. Ni har väl hört talas om GI, glykemiskt index, de flesta av er, va? Det är ett sätt att välja matintag som minskar på de snabba kolhydraterna och det snabba sockret till förmån till en stabil sockerkurva och minskat godissug, enligt ryktet så hjälper det många tjejer och kvinnor. Ibland använder jag GI sådär i bakhuvudet, till vardags, men det är verkligen inget jag hållit stenhårt på.

Den här veckan har jag hållit stenhårt på de långsamma kolhydraterna. Riktigt sådär jättestenhårt. En mycket stor burk med nötter har stått på mitt kontor (som jag ätit massor av). Kokta morötter eller vitkålscoleslaw till kött, vegetariska biffar eller fisk, mycket frukt som jag annars ätit till mellanmål har delvis blivit utbytt till keso och nötter.

I ärlighetens namn så FUNGERAR det faktiskt.

Jag har ju provat vara utan godis och sötsaker i perioder (med rekord på tre veckor!) och den här gången så går det avsevärt lättare än vid tidigare försök. Jag är inte sötsugen. Jag måste faktiskt erkänna att kroppen är mycket piggare också. Särskilt sömnen är förändrad och jag känner mig mer utvilad på mindre sömn än förra veckan, fråga mig inte hur det går till. Jag somnar ofta som en klubbad ko i en timme direkt efter middagen, men det har jag inte alls gjort denna vecka, vilket är mycket ovanligt. Kanske lite för ambitiöst att dra för många slutsatser efter en veckan matvanor, men man börjar lätt misstänka att det där med GI är ganska justa grejer.

Tjejgrejer, liksom.

Snart kanske jag vågar erkänna att ROSA faktiskt är en skitmysig färg och nästa veckas projekt blir att erkänna att jag faktiskt längtar att gå på ett sådant där svindyrt gym igen med tjejgrupper som tränar tillsammans till pumpande discomusik...

there is no end of the possibilities!



.

3 comments:

Kattis said...

Men kom igen. Dr Phil är väl ingen tjejgrej, det är bara en väldigt läskig grej!

Malin said...

Jag visste liksom inte om att GI var en tjejgrej, fast i och för sig, det är ju inte direkt en machogrej antar jag. Vi har hållit på med det (jag och N) och till min enorma förvåning försvann efter ett tag de där galna hungeranfallen på kvällen då jag i vanliga fall äter en extra middag. Men då måste man ju hålla på det också, det kan vara svårt i längden.

bara jag :) said...

tjejigaste av allt är väl att gråta åt en romantisk film? Det var länge sen jag gjorde nu men får min beskärda del av tårar. Jag följer jättegärna med er och simmar, kan fråga imorgon/idag om jag kommer ihåg, ska över med vovven och sen göra stan osäker :) VILL UUUUUUT! Skönt med en kväll med älsklingen och avstängda telefoner (lär ändå inte höra den i allt oväsen på torget)