Thursday, January 8, 2009

Hur man flyger JAS

Jag har tre veckor kvar av mitt arbete. Jag har inget nytt arbete. Enligt min chef ligger jag i riskzonen för att få problem med a-kassan eftersom jag tackat nej till ett arbete på annan ort, som jag inte alls känner mig redo att flytta till. Jag är rätt så sjuk till och från och jag äter antibiotika under perioder sedan oktober. I morse glömde jag min medicin. Jag är oroad över om min pressade situation och fysiska ohälsa sliter för mycket på mig. Hittills klarar jag mitt arbete men jag är uppriktigt rädd.

Christian säger att jag liknar ett JAS-plan. Han var ungefär tre sekunder från att få en örfil innan han förklarade sig. JAS har uppenbarligen en annorlunda struktur motför andra flygplan. JAS-planets grundläggande principer är en viss instabilitet som rätt riktad leder till fantastiska flygegenskaper. Som jag förstod det så kräver ett stabilt plan mycket mera kraft att manövrera än ett instabilt. Ungefär som om man lättare kan flytta en sten om den obalanserat står på toppen av pinne än om stenen står stadigt på en lastpall. Det sistnämnda var en fri tolkning från min sida.

Hur flyger man då ett JAS-plan? Jo, sa Christian. Man förlitar sig på planets högteknologiska dator som sitter där inne under plåten och manövrerar, kalkylerar och balanserar planets inneboende obalans. Det kräver att piloten är trygg i vetskapen om att datorn parerar alla obalanserade manövrar från planet utan att han själv behöver göra det. Om piloten börjar bli skraj så har det hänt att han inte litar på datorn utan stör datorn genom att med sin egen styrkraft parera planets obalans och plötsligt så blir det en överpronation då både plandatorn och piloten girar för att återfå balansen. Det är DÅ som planet börjar tappa kontrollen på allvar. DÅ riskerar man krascha.

Paralellen från JAS-planet till MIG var då alltså att jag är ett instabilt flygplan. Om jag bara slappnar av och hänger med och låter min högteknologiska huvud-dator parera min obalans, så flyger jag bättre än andra flygplan. Om jag lär mig utnyttja obalansen. Om jag får panik och börjar slita i styrspaken så ökar risken att jag åker i backen med en klassisk JAS-krasch.

Så ligger det tydligen till...

.

No comments: