Thursday, January 22, 2009

Ta ett andetag

Min kompis Kattis skrev om tre saker som hon gillar med sin kropp. Jag gillar det mesta med min kropp. Hela min kropp är ett vandrande kulturarv som är flera hundra tusen år gammalt, precis som alla andra kroppar, och det är ganska coolt. Jag tror inte man tänker på hur otroligt gamla våra linjer och drag är när vi tittar på våra kroppar. Vi är en blandning av skisser av människor som överlevt vintrar och digerdöd och krig och barnafödslar sedan människans begynnelse. Skisserna av de människor som också har gråtit och kännt och kämpat och överlevt värre saker än vad jag gör idag. Men vissa saker i mitt kulturarv gillar jag bättre än andra saker.

Tre saker jag gillar med min kropp:

1. Mitt hjärta. Jag är så glad att jag lever. Jag tänker ofta på mitt hjärta. Första gången jag verkligen uppskattade hjärtat var på halvvasan när jag kände att jag efter en kortare tids vila var återhämtad. Hjärtat hade blivit lite större och effektivare och efter bara någon minuts vila så var jag taggad att fortsätta med skidåkningen igen. Det kändes härligt och när jag bara joggar eller går i trappor så njuter jag av hjärtslagen. Varje gång jag anstränger mig så tänker jag på att jag trimmar och sköter om hjärtepumpen. Det är viktigare än intervaller och tider och träningspass och utrustning. Hjärtat.

2. Serotoninsystemet. Min förmåga att producera och fånga upp serotonin i kroppen. Mindre kemiskt uttryckt: min förmåga att känna njutning. Det är serotoninet som får mig att bli vild i blicken vid åsynen av en chokladkaka, det är serotoninet (med hjälp av adrenalinet) som ger mig lustkänslor när jag hoppar fallskärm eller anstränger mig fysiskt, det är serotoninet som gör mig lugn och sömnig av en kram, eftersom hudberöriring drar igång producerandet av välbehagshormonet. Alla har det. Jag älskar det. Ta det för guds skull inte för givet. Fråga någon som varit deprimerad en längre period om hur det är att ha serotoninproduktionen i botten.

3. Lungorna. Gå ut och ta ett djupt andetag. Riktigt djupt. Inte en suck utan ett rejält drag. Ni förstår vad jag menar, va? Eller hur?



.

1 comment:

bara jag :) said...

Önskar jag tog hand om mitt hjärta bättre, men jag försöker. Kan du hjälpa mig?