Sunday, May 4, 2008

Gävle Kvartsmarathon 2008

I år blev det inget lopp på Gävle Halvmarathon på 2,1 mil, som det blev förra året. Jag satsade stenhårt på Kvarstmarathondistansen på 10,5 km i stället. Jag hade försiktigt joggat en hel del, konditionstränat oftare, och gjort många glada förbättringar kostmässigt.

Stretching på gräsmattan en halvtimme innan start.

Jag har inte blivit snabbare i år, jag har bara börjat klä mig som om jag vore snabbare...


Och visst lyckades jag klämma in mig i mål! Trots månader av krånglande knän och fokus på simning och cykling så lyckades jag under enträget frust och pust kånka mig fram till målgången. Hurra för mig! Visserligen var jag totalt slut i perioder, och visserligen fick jag sätta mig efter vägen en stund på grund av yrsel... Visserligen knallade jag över mållinjen under spott och fräs över att jag inte hör till de där Talangfulla Löparna som gör fantastiska förändringar över ett års träning. Men efter en stund hade jag lyckats komma tillbaka till verkligheten, den där verkligheten om att jag inte har löpartalang och att saker och ting faktiskt låter saker och ting ta sin tid. Då kunde jag ta en belåten suck över att jag faktiskt fortfarande är bland de sista i mål, men inte är typen som ger upp för detta... Tiden blev 1 timme och 3 minuter, vilket omvandlat betyder att jag höll exakt 10 km/h, på minuten.

MICKE DÄREMOT körde halvmaran. Han sprang på en oförskämt bra tid, halvmaran på 2,1 mil på 1 timme och 49 minuter! Han sprang så inåt helvetes snabbt, med enorma framsteg motför förra årets träning. Jag hatar honom. Jag vill skiljas. Jag vill stampa på hans smala välmusklade gasellben och tvinga i honom gräddglass. Han är helt fantastisk, och den där finmejslade kroppen suger in varje träningspass och spottar ut nya kvaliteter för varje enträget konditionspass han kör. Stort grattis till DIG då, din jävla maskinjävla gaselljävel. Jag är jätteglad för dig, ditt as.


Gaselljävlen.


.

1 comment:

Kattis said...

Upp med hakan! Tänka på att du har genomfört en multisporttävling! På att du har lärt dig crawla! Och köpt cykel och lätt cyklar 5 mil (kanske inte lika fort och enkelt som cykelgubbarna men du är ju faktiskt NY!). Tänk även på att alla inte har samma förutsättningar. Det finns bara en Katarina så jämför dig med henne :) Fan vad bra hon är!