Sunday, May 18, 2008

Nyttiga Plättar

De här plättarna brukar jag göra någon gång i veckan. De är fria från mjölk och mjöl och fulla med proteiner och annat gott och mättande. Det här receptet ger fyra rejäla portioner.

Du behöver:



Nice, va? Och så använder du dig av några måttsatser, en bunke och en stavmixer.



Heva ned
4,5 dl havregryn (fiberberikade)
Ett halvt sånt där paket Keso Mini som du ser på kortet, typ 250 gr.
6 ägg
12 äggvitor
1 1/2 banan, eller 2 små som jag tog idag
En dutt vaniljsocker
45 gram nötter. Jag tog hasselnötter. Har ni ingen våg så blir det ungefär 1 dl nötter.
Salt
Rejält med kardemumma. En matsked, ungefär.

Då kommer det att se ut ungefär så här:



Gott gott. Släpp loss med stavmixern nu.

Sedan blir det ju en massa äggulor över. Jag brukar fetta upp stekpannan med att steka upp äggulorna först. Sedan ger man ägg-gule-plätten till hundarna. Och råttan. Har du ingen egen råtta hemma så rekomenderar jag starkt att du skaffar en.



Och så lite bär till plättarna som doftar jättegott av kardemumman.



Så var det klart!



.

10 comments:

Kattis said...

Åh det måste jag prova. hur många plättar blir det ungefär? Och vad händer om man låter äggulorna vara kvar?

Katarina Bildström said...

Då tror jag allt exploderar. :I

Nä, det där med att lägga äggulorna i smeten är väl en fråga om fettprocent, mest. Alltså inget som du behöver bekymra dig över...

Fröken Direktör/Victoria said...

Det låter jättegott. Bara de kan var värda att skaffa stavmixer för.
Dock...! Keso är _inte_ per automatik mjölkfritt. Laktosfritt om man köper laktosfri men inte mjölkfri. Om man inte köper mjölkfri (om det finns?). :D

bara jag :) said...

Ser jättegott ut fast det är nyttigt :)

Katarina Bildström said...

Hm, det belv ett syftesfel där. När jag skrev att de var fria från mjölk så menade jag att inget mjölkpaket var inblandat i receptet, till skillnad från "vanliga" plättar som består av massor av mjölk. Sedan så är ju Keso givetvis en mjölkprodukt. Tack för rättningen fröken direktör, och jag skulle skriva fler inlägg i din blogg om det inte blev error varje gång jag försökte!

Sjuttiofyran... lustigt det där med att saker som är goda sällan är nyttiga... Där kan man också prata om lagen om alltings jävlighet...

Fröken Direktör/Victoria said...

*fnissar*
Jag är laktosintolerant därav att jag upptäckte det. :) Förs tblev jag nämligen jätteglad att de var mjölkfria, men å andra sidan kan man säker byta ut keso mot havremjölk eller helt enkelt ta laktosfri keso.

Tänk att det bara är du som får error... *flinar* Närå! Jag vet inte vad som är fel och blog.com verkar inte vara särskilt hjälpsamma heller.

Blåbärstriathlet said...

Hej!

Läste tidigare på din blogg att du funderade på att vara med på triathlonläger i Kalmar i juni. Planerar du det fortfarande? Trevlig blogg förresten, mycket läsvärd!

Anonymous said...

Öh, inser du att det är 18 jävla ägg i den där smeten? Eller räknar jag fel?

Katarina Bildström said...

Blåbärstriathlet: Nej, tyvärr blir det inte av något kalmar triathlon. Mina fondbesparingar rök förra månaden och så krockar det med halvvättern. Var du på väg dit?

Nicklas: Japp. Många ägg. Är det något du vill komma till med detta konstaterande? Gaser? Pengar? Olyckliga hönor? Eller allt samantaget?

Anonymous said...

Nje, det är bara rätt så många. Eh, ägg. Många ägg. Jag är inte van att se så många ägg på samma ställe.