Sunday, May 18, 2008

Matnyttigt

Hädanefter kommer det att dimpa ned lite recept då och då. Eller bara små tankar om vad man äter, både näringsmässigt och etiskt. Eller bara lite fakta om olika roliga saker man kan ha i maten och hur det enligt rykten påverkar kroppen.



Kossor har inte sådär vansinnigt häftiga liv. Visserligen tänker man mer och mer ekologiskt, men mitt samvete lättade lite när jag bytte ut några mjölkpaket mot Oatly Havredryck.



Inga kossor kom till skada/blev instängda i ett trångt bås vinterhalvåret/blev tvungna att skiljas från sina kalvar när denna dryck producerades! Dessutom vet ni väl att komjölk ofta är boven i dramat om man har dålig andedräkt?

Nästa inlägg om Matnyttigt kommer att vara en ren kärlekshyllning till de röda linserna, som jag just upptäckt. Ni kan inte bärga er inför detta? Va? Va? Va? Va?


.

6 comments:

Malin said...

Röda linser, röda linser (klappar händerna i takt). Ja, det är jättegott! MEN MIN KILLE FATTAR INTE DET! Igår fick jag äta linssoppa själv på grund av hur lite han förstår att röda linser är jättegoda.

Kattis said...

Röda linser äger. Jag gör bland annat taccos på dem. Nu ser jag fram emot spännande recept!

bara jag :) said...

Nu har terven en egen hemsida :) http://xotah.filosoferar.se :)

Jenny said...

Röda linser: Goda att krydda på med tandooripasta och mixa ut till någon slags soppaliknande konsistens. Man behöver i och för sig en del vätska för det, men det brukar ordna sig :)

christers said...

Jag tror att röda linser är gröna linser som är skalade (?)
Jag tror dessutom att gröna är ännu nyttigare än röda. (Mer järn bl.a.)

Iaf, håll utkik efter indisk DAHL (eller DAL, finns olika stavning) - mycket gott till det mesta!

Malin said...

Nää, röda linser är skalade men röda och gröna linser är två olika baljväxter.
Gröna linser är säkert "nyttigare", de har dubbelt så lång koktid. Så det är alltså ingen idé att köpa dem, för när man står framför skafferiet på linshumör väljer man alltid de röda som är snabbare att tillaga... ;)