Monday, May 5, 2008

Tervpanik

Saker som gör mig riktigt lycklig:

1. Att det ständigt föds nya små tervar till världen.

Saker som ger mig en djup och genomgripande panik:

1. Att det ständigt föds nya små tervar till världen.


Några bekanta har köpt en terv-valp. Jag insåg snabbt att det enda rätta var att omedelbart spåra upp dem, jaga dem med bilen innan de skulle iväg på annat, med bestämda steg kliva ut och stirra på dem. Med panik i rösten attackerade jag dem med något i stil med

Inser. Ni. Vad. Ni. Har. Gjort? Och sedan drog jag en snabb resumé om vad det kan innebära att ha en terv. Exempelvis att Kiara börjar tugga på sig själv om man inte är ute med henne väldigt mycket. Att hon är som en liten neurotisk tandad maskin på högvarv. Min terv är ju en sån där frustrerad hemmafrufröken som igentligen skulle mått bäst av ett lerigt heltidsarbete 10 timmar 7 dagar i veckan, ute på de fuktiga och blåsiga belgiska kullarna tillsammans med minst 20 kor. Jag försökte pådyvla dem att det är tufft att inte ha en vanlig sällskapshund utan ett ständigt krävande energiknippe som måste ut och jobba, ut och jobba, ut...

Lyckligtvis insåg de vad de hade gjort. Med den förtjusning som bara tervägare har. Det insåg vad de gett sig in på långt innan jag armbågade mig in med panik i rösten.

De hade mycket goda kontakter och hade redan smidigt infiltrerat sig i brukshundsklubben där för övrigt uppfödaren verkade. Dessutom såg deras tervbäbis riktigt lugn och precis lagomt kontaktsökande. Svårt att bedöma mentaliteten på en 12-veckors bäbis, men den betedde sig klart annorlunda i jämförelse med min fantasifulla fröken som fruktar kastruller.

Tack gode gud.

*kastar mig på knä och tittar mot himlen.*

Tack Gode Gud!



En ny tervfamilj.

En sprittans nybakad terv.

4 comments:

David said...

jag bör aldrig mer utsättas för en valp för jag skulle förmodligen inte kunna motstå den.

och jag är egentligen ingen hundägare

bara jag :) said...

Bara ler :)Det gör lilla fröken Terv med :) Hon är urduktig ute när vi går strax bredvid E4:an och störs inte av ljud mer än att hon tycker att vissa bilister ska tänka mer på miljön och sänka farten *s* Men hon lär sig nytt hela tiden. Visst, det kommer stunder när man kommer fundera över saker och ting men det går över när man vet vad man har. Jag skickar länk till bloggen till någon som gärna vill läsa (tror jag) :)

Nina said...

Nämen ojoj.. visst e d ju så att man blir liite sugen? Men..

Katarina Bildström said...

Jadu Nina. Det börjar bli dags för en livsstilsförändring och bli tervägare igen. Jag hör ända hit till Gävle hur det kliar i fingrarna på dig... :)

David. Du är definitivt en hundägare. Din lilla nakenfis vill nog inte ha det annorlunda (ev utan bäbis i perioder).

74, keep up the good work!