Tuesday, May 27, 2008

Sesamfrön över hela köket

Jag har äntligen piggnat till från min dramatiska förkylningskoma och försöker fortsätta min målsättning att lära mig laga mat. Det kändes förjäkla tråkigt så jag försökte muntra upp mig genom att sprida ut eländet på internet.

Nu ska jag förklara ett krångligt sätt att sprida sesamfrön över hela köket.

Sesamlax med bulgurgegga. Det tar ungefär en timme att genomföra

Starta med fullkornsbulgur och följ enkla anvisningar på förpackningen. Koka en sisådär 3 dl eller mindre.


Sedan skapar du en kompletterande gegga av dessa ingredienser.


Närmare bestämt
2 morötter
3 dl strimlad vitkål
1 dl gräddfil
2 msk majonäs
2 tsk dijonsenap
1/2 dl salladslök
salt & peppar


Det blir alltid över lite grönsaksstumpar som Du kan mata Din råtta med. Har du ingen egen råtta hemma så rekomenderar jag att du skaffar en.




Ladies and gentlemen. Tillåt mig presentera Gegga I Bunke. En hyllning till husmanskosten.





Det är här helvetet börjar braka lös. Jag ska doppa saltade och pepprade laxbitar i ett lättvispat ägg. Detta leder givetvis till förödelse. Allt salt och peppar rinner ned i skålen med ägget. Laxen går sönder när jag petar på den, och sesamfröna skvätter åt alla håll.




Jag får ihop något slags vettigt till slut.




Och resultatet blir ätbart. Kanske godkänt med ett minus i kanten. Lyckligtvis ser all mat bättre ut om man serverar med gurka och en citronklyfta. Jag måste nog göra om det ett par gånger så det blir lite mer välkryddat och så jag får in rutinerna. Rekomenderas till någon som med matvana tillräcklig att kunna uttala "bulgurcoleslaw" utan att låta konstig.



.

5 comments:

Malin said...

Haha! Så roligt. Vilken rolig idé med såna här recept med foton på ingredienserna och en råtta i mitten.
Och även här kan jag väl skriva, grattis till ditt bokprojekt!

christers said...

Djupfryst lax?

Katarina Bildström said...

Tack Malin!

Christer.. vaddå djupfryst? Jag tinade min lax innan jag använde dem... var det fel, eller?

bara jag :) said...

Har du städat upp köket från alla frön än så du kan komma ikväll? För då får du gosa tervvalp igen :-)

christers said...

Hehe, jag menade bara att det var nog därför laxen gick sönder - färsk lax är smidigare (men dyrare förstås)