Friday, May 25, 2007

Dryckers betydelse i socialt umgänge

Ingegerd Sigfridsson har forskat kring vikten av att dricka kaffe på arbetsplatsen. Hon konstaterar det jag alltid misstänkt: Samvaron kring kaffekoppen har en social betydelse och är mer ett socialt fenomen, än vad det är en smaksensation. Behöver jag nämna att det fikas massor, MASSOR med kaffe på socialförvaltningen?

"Kafferep och fikastunder på jobbet kan framstå som harmlösa tillställningar, men under ytan utspelar sig ofta en hel del dramatik. Inte så mycket på grund av vad folk säger, utan på grund av vad de dricker."

Det är ju DET jag alltid sagt. Man sticker ut lite, om man börjar vara obekväm och be om Thé i stället för kaffe. Man beter sig som en avvikare som inte använder sig av de sociala koderna. Jag och Cecilia är väl de på arbetet som är mest bestämda om att dricka The i stället för kaffe. Det var faktiskt lite av en lättnad när Cecilia började jobba, så jag slapp stå i motvinden själv och enträget säga "Nej tack!" varje gång jag blivit erbjuden kaffe. Nu är vi två, minst. Ha HAA!

Ytterligare texter kring Ingererd Sigfridsson:

"På vissa manligt dominerade arbetsplatser är det särskilt svårt att avstå från kaffet.
- I byggbranschen är det svårt att tacka nej, för det finns inga alternativ. Kollegorna kan undra vad man är för en typ som dricker hälsosamt te, säger Ingegerd Sigfridsson."


Behöver jag nämna att min älskade pojkvän är i byggbranchen, och att han dricker massor, MASSOR med kaffe?

Puss på dig.

1 comment:

Kattis said...

Själv dricker jag varken te eller kaffe och brukar betraktas som värsta ufot!