Wednesday, May 16, 2007

Svindyra gymet



Ni som har följt med från tidigare bloggande vet att jag går på ett svindyrt gym här i Enköping. Det finns allt där. Det finns rullband, stjärtmaskiner, bastu, massage, spinningpass, aerobics, solarier, you name it. Jag började där i Juni förra året, och tyckte det kändes kul att ha lite folk omkring mig, och jag njöt av att traska genom de väldesignade rena korridorerna och passera manikyr och massagerummen och den vaga doften av oljor och parfymer som spred sig ut genom dörrarna, när jag gick förbi, på väg till ombytesrummen.



Jag gick på lite boxingpass och trivdes kanonbra med roliga instuktörer, och min personliga tränare Bea, som verkligen varit en trevlig prick. På hösten hände det dock något, och jag började lyfta vikter. Jag var trött på att passa tider, även på min fritid, och släntrade in lite oförhappandes och spontant när jag kände för det, skippade all gruppträning med svettiga hejarop, och så började jag lyfta vikter i stället.

Jag har även noterat att jag börjat bli gammal av allt solariesolande, för jag har slagit personligt rekord i pigmentfläckar. Än ser det inte alls anmärkningsvärt ut, men om 10 års fortsatt odlande av pigmentfläckar via solariesolande, så kanske det skulle börja kännas trist.

Addera dessa faktorer tillsammans med att jag varit trött, hängig, och förtvivlat ledsen över mina träningsmål i förhållande till vad jag faktiskt lever upp till. Mina mål med träningen är skyhöga i jämförelse med vad jag faktiskt genomför. Jag orkar inte med att pendla till Gävle, styrketräna, tämja Blyga Linus, och konditionsträna på detta. Jag konstaterade att jag just nu, åtminstone de närmaste månaderna, behöver ta ett beslut om jag vill bygga muskler, eller bygga kondition. Slutsumman av alla dessa tankar blev:

1. Jag går på ett Dyrt gym där jag enbart lyfter vikter, vilket jag faktiskt, per definition, faktiskt kan göra hemma.
2. Jag har fått pigmentfläckar, och
3. Jag har ett stort behov av att sänka ribban från träningsperspektiv.

”Jag vill säga upp mitt medlemskap” sa jag till receptionisten på Svindyra Gymet.
”Det får du inte.” svarade receptionisten med ett leende.
”Varför inte?”
”Vi har en bindningstid på 12 månader, då du inte får säga upp dig.”
”Jaha. När får jag säga upp mig, då?”
”Den 19 juni har du varit medlem i ett år, och är fri att säga upp dig.”
”Då gör jag det då...” började jag muttra.
”Ja... fast...” receptionisten harklade sig innan hon fortsatte:
”...vi har ju också en uppsägningstid på 1 månad.”

Jag och receptionisten stirrade tomt på varandra, en stund.

”Vad bra.” försökte jag, lite ansträngt, innan jag fortsatte, lite tvekande:
”Då säger jag upp mig nu, så går uppsägningen i lås den 19 juni, då?”
”Det är tyvärr inte möjligt.”
”Va?”
”Ja, du får ju inte säga upp dig förrän ett år och sedan är det en månads uppsägningstid, så du kan inte avsluta ditt medlemsskap förrän en månad efter bindningstiden på ett år. Det blir den 19 juli.”

Jag försökte le lite vänligt mot receptionisten, eftersom det garanterat inte var hon som satt upp dessa regler för uppsägning på svindyra gymet.

innan jag bad om att få ett skriftligt papper där jag ansökte om snabbast möjliga uppsägningstid...

3 comments:

David said...

Bra! man skall inte gå på dyrt gym om man inte behöver det. enda anledningen till att jag gör det är att det är trevligt med ben-maskiner. hemma så skulle jag bli tvungen att lägga på så mycket på stången så att jag inte skulle klara att ta upp den på axlarna på ett säkert sätt:) sen är jag lite lat och gillar att använda hantlar. det är så förbannat tradigt att hela tiden hålla på och flytta vikter. jag kör nästan bara fria vikter. just nu jobbar jag på att hitta en bra medot som innebär minimalt med tid på gymmet eftersom jag vill vara hemma med Sammy så mycket som möjligt. Få reps med maximal belastning funkar rätt bra:)

Kattis said...

Hör gärna av dig om du skulle vilja springa med mig imorn, fredag.

Katarina Bildström said...

Du David, jag kom på en sak som egentligen är löjligt enkelt om man vill bli bättre på knäböj utan benmaskiner. Den här vanliga övningen med stång och knäböj... ta den på ett ben i stället! När man tränat upp balans och koordination så är den ju ultimat, utan att man behöver toktung stång.

Jag tror jag måste ta lite draghjälp för att kunna resa mig från marken på ett ben... dags att börja testa lite. :)

Kattis... det väntar ett mail på pigge. :)