Tuesday, October 7, 2008

Elisabeth Bathory

Elisabeth var en ungersk grevinna på 1600-talet.

En ung galen grevinna som var helt besatt av att bibehålla sin skönhet. Hon fick vanföreställningen att regelbundna bad i jungfrublod skulle förhindra hennes åldrande så helt plötsligt gick ingen ung kvinna säker från henne. Inte ens hennes egna döttrar.

Hon bjöd ständigt in unga tjejer med löfte om att de skulle få fina arbeten som kammarjungfrur. Sedan låste hon in dem i en källare och misshandlade dem och skar av lemmar på dem och tappade dem på blod på diverse vis. Som jag förstod det så var vanligaste verktyget den klassiska järnjungfrun, den stående spikkistan vars spikar genomborrade offret rakt igenom så att blodet skulle rinna ut i så stor omfattning som möjligt.

Så att hon kunde bada i det. Elisabeth, alltså.

Efter tio år var omgivningen redigt less på att unga jungfrur ständigt försvann så slottet stormades. De hittade levande och döda och halvdöda kvinnor överallt och beslagtog bland annat Elisabeths dokumentation av de hon dödat. Hon hade dödat över 600 unga flickor. Jag kan knappt förstå att det faktiskt är en verklig händelse och inte bara någon läskig godnattsaga som spårat ut. Men det är sant. Allting är sant. Dokumenten är kvar. Slottruinerna är kvar och släktinga till de drabbade eller till grevinnan lever fortfarande.

Jag tänker på unga tjejer som jag, och tjejer som både läser och skriver bloggar idag. Jag bekymrar mig över mitt arbete och vad som händer när mitt vikariat går ut. Jag undrar om jag är tillräckligt miljövänlig. Jag tänker på hur mitt liv kan komma att bli nu när jag är ensamstående. Jag tänker på hur jag ska lägga upp min träning och om jag har RÅD att göra en svensk klassiker nästa år. Om det överhuvudtaget finns pengar till det om jag förlorar mitt vikariat eller måste gå ned på halvtid eftersom det kanske inte finns någon fulltidstjänst över.

Någon som kanske var i min ålder hade helt andra problem i Ungern för 400 år sedan. För att man just befinner sig i en fuktig och kall källare och just fått en arm avskuren och blivit tappad på blod av en fullständigt vanvettig kvinna. Eller bli spetsad på piggar tills man var mos.

Sådant sätter perspektiv på saker. Det gör de faktiskt.

.

No comments: