Monday, October 20, 2008

Kickoff dag 1

Varför har jag inte gjort det här förut? Tagit ledigt från arbetet bara för att få ordning på livet.

Eftersom jag numera bor i en källarvåning med inklämd kokvrå så har jag begränsade matlagningsmöjligheter. Jag har ingen ugn och jag kan inte steka så mycket heller eftersom det inte finns någon riktigt effektiv köksfläkt. Det blir alltså grytor med locket på, hädanefter. Eftersom jag inte heller har något skafferi annat än en liten omgjord bokhylla så kan jag inte variera mina maträtter i det oändliga.

Jag har fixat fram tre grytor och med omsorg valt de rätter som ser godast ut och ger mig variation. Det blir kycklinggryta, fiskgryta och köttgryta. Fyra portioner vardera täcker matbehovet för en vecka och lunchlådor och hela köret. Det är bara lördagarna som gapar tomma som jag tänker beställa hämtmat eller äta ute på. Sedan har jag gjort veckohandlingslista utifrån dessa maträtter, och det är ju just här jag känner mig lite genialisk. Eller korkad som inte kommit på det förut. (Eller genialisk eftersom jag brutit min korkade tankebana.)

EXEMPEL FRUKT OCH GRÖNT: Jag vet nu att jag på en vecka i min matlagning kommer att behöva precis 2 gula lökar, 1 paprika, 20 champinjoner, 2 tomater, 1 lime, 1 liten bit Ingefära, 3 avokados och en halv påse morötter varje vecka. Vilken stenkoll. Inget kommer att ruttna, inga matlistor kommer att vara vagt definierade längre, och saker kommer att sluta ge i från sig bizarra dofter från kylen. Inga frågetecken kommer att ställas när jag vinglar runt på mataffären och jag kommer inte behöva knöla ned ingredienser i min matlagning som jag egentligen inte vill ha där men måste äta upp bara för att jag köpt det tidigare. Allt är genomtänkt.

Jag vet inte om resten av sveriges befolkning undrar varför jag finner en befrielse i att veta att jag äter just två färska tomater i veckan i min mat och inte tre eller bara en. Eller varför jag jublar över att ha ett matchema med nitiskt planerat matintag.

Men allt handlar på något lustigt sätt om att slippa tänka. Att bli fri och slippa fundera bort värdefull tid då man kunnat LEVA i stället.

Nu ska jag betala räkningar och strukturera upp mitt träningschema. Har en plan om att ligga hårt med triathlondelarna på måndag-fredag och sedan göra vad helst jag behagar lördag och söndag. Åka skidor, styrketräna eller köra ett långt snorpass efter någon lerig stig. Eller bara glo framför TV:n med gott samvete. Det finns ingen ände på möjligheterna!

.

1 comment:

bara jag :) said...

Vad skönt, låter som Katarina är tillbaka!