Friday, October 3, 2008

Förbättrad löpning på två veckor?

Är det möjligt att förbättra sin löpning på två veckor? Det känns så. Jag prövade att löpa på löpbandet i 6 procents uppförslut för två veckor sedan. Helt sanslöst vad det sved. Det kändes som ben och vader knöt sig och jag grimagerade illa över ansträngningen. Det blev lugnt tempo i 20 minuter.

Idag så intervalltränade jag i 5 procents uppförslut i 40 minuter. Alltså intervaller med blandade inslag av lugnt och hårt tempo, och det kändes inte ens i NÄRHETEN av så jobbigt som det var för två veckor sedan, om än jag hade en procentsskillnad i uppförslutning. Jag vet att kroppen inte kan tillgodogöra sig träning sådär jättemagiskt snabbt men hur förklarar jag annars att något som verkligen sved och värkte i benen nu faktiskt gick genomföra med nästan helt vanlig intervallrutin.

Sedan kan det ju vara förkylning och dagsform och saker hit och dit men jag värnar faktiskt om min naivitet och har bestämt mig för att TRO.

Tro på att jag har blivit en bättre löpare på två veckor.

Tro på att mina lite hårdare ansträngningar och lite tuffare rutiner

faktiskt ger resultat.



.

5 comments:

Kattis said...

Jag märkte också skillnad av mina intervaller fortare än vad som "borde" gå. Så jag tror på det!

christers said...

Ojojoj. Vad kommer det att bli av dig på några månader??? Se upp Bekele!

Men det är rätt. Man ska tro på såna saker. Det funkar!

bara jag :) said...

Läste att Jennifer Lopez deltagit i triathlontävlingar, efter sin graviditet. Vet inte när hon började träna men googla lite, lär stå en hel del om det :-)

Tasha said...

Jag tar alltid omvägen hit via den gamla bloggen. Bara för att jag blir så glad i magen av att se texten "Mamma, du måste KLICKA..."

Katarina Bildström said...

Kul med all peppning!

Tasha, min mamma ringde bara några minuter efter att jag ändrat länken och skrattade så hon grät eftersom hon förtvivlat hade klickat på huvudrubriken innan hon såg texten med den hjälpsamma hänvisningen... :)