Thursday, October 16, 2008

Struktur och frihet

Japp. Det blir fyra dagars kickoff nu. Inte den vanliga terminsstart-kickoff som man brukar få på arbetsplatser, utan en högst personlig Kickoff. Jag har tagit ledigt i två dagar från arbetet för att få fyra dagars sammanhängande ledighet. Det känns nämligen som tillvaron förfallit lite på flera olika plan.

Arbetet är riktigt krävande nu. Jag hinner inte med allt jag känner att jag behöver göra, och övertiden har tickat till över 50 arbetstimmar plus.

Sedan är det oordnat hemma. Jag har inte helt kommit till ro efter flytten. Jag hittar inte alla mina saker bland flyttkartongerna och jag har inget planerat matschema. En tjurig förkylning har bitit sig fast och jag har även tappat mina träningsrutiner i två veckor nu. Kiara är rastlös och jag har inte fått ordning på de långa morgonpromenaderna med henne ännu. Det är oordnat på insidan hos mig också. Jag tror jag har lite emotionella flyttkartonger och allmänt ostädat i själen också. Det är väl ungefär som det ska vara efter omständigheterna.

Det leder till att jag mest stupar framför soffan och börjar slösurfa på internet i stället för att göra allt jag egentligen vill. Det är inte riktigt den sortens livskvalitet jag är ute efter om än det är trevligt.

Jag vill få in min matplanering så jag slipper vilsa runt i affären och undra vad fan jag ska äta till middag. Jag vill veckohandla efter en lista och vill inte upptäcka en massa ouppäten mat i kylen där bäst-före-datumet utgått. Jag vill komma igång med träningen nu igen efter förkylningen och jag vill göra ett träningsschema för resten av det här året.

Jag vill ju strukturera upp mitt liv i en noggrann planering för att få mer frihet. Det låter motsägelsefullt men det blir ju så mycket mer frihet om man bara planerar bättre. Typ om jag hittar nyckeln till min cykel i någon flyttkartong och byter till vinterdäck så kan jag cykla till jobbet varje dag och *plopp* bara så får jag lös 20 minuter extra varje dag. Frihet! Eller veckohandla och redan planera in recepten i god tid så man slipper fundera eller snabbåka iväg en timme för att handla det där man glömde sist. Ännu mera frihet! Eller slippa stressa över pass som inte blivit av. Det skulle vara skönt att åka till simträningen och ha en färdig plan om vad man ska träna, i stället för att inte ha en aning om hur man ska lägga upp träningen och plötsligt komma på sig själv med att man bara flyter där och snackar strunt med simkompisarna.

Det skulle vara skönt att bara kunna lata sig den dag man har som vilodag och veta att det finns matlådor i kylen, frukt på bordet, och att man inte behöver tänka "egentligen så borde jag inte vila för egentligen borde jag...".


Planering är frihet.

Det blir definitivt värt att offra två semesterdagar till förmån för en kickoff.
.

3 comments:

bara jag :) said...

Det låter som en bra idé! Efter ett uppbrytande så hamnar livet i obalans, man måste kliva av lite eller hitta stöd, så man hittar balansen igen. Sen när man hittat den kan man gå vidare lika tryggt som förut, fast på ett nytt sätt. Som vanligt tror jag på Dig, du är en otrolig människa som verkar klara allt hur lätt som helst, i alla fall som jag ser dig. Lycka till!

Ulrika said...

Bra plan där! Förresten... jag har utan att fråga dig lagt en länk till din blog från min egen :-) Säg till om du misstycker!
Trevlig helg!
// Ulrika

Unknown said...

Du gör det jag inte gjorde 2006. Du tar timeout efter ett uppbrott och vårdar dig själv. Hade jag gjort samma hade jag förmodligen mått mycket bättre mycket tidigare. Jag håller med dig fullt i att planering ger frihet. Ordning, reda och planering är nyckeln till frihet.