Wednesday, February 28, 2007

köpa bil?


Jag och Micke funderar på att köpa en bil. Det är så mycket vuxenpoäng så det bara smäller om det. Pappas rostiga Olle som börjar närma sig 42 000 mil är visserligen en trogen kamrat, men det börjar kännas osäkert när vi åker längre sträckor, Olle brukar nämligen överraska med olika typer av nya mystiska ljud på olika frekvenser, som väcker en viss nervositetskänsla. Nu när vi sakta börjat utforma en livsstrategi för vad vi egentligen vill ägna fritiden åt, så skulle tillvaron bli lite mer enkel om man hade en bil som man kunde lita på. Takbox och hundgaller, det skulle vara grejer, det. Att kunna glida vart man ville över hela sverige, från föräldrahemmet i norr till vilken fallskärmsklubb eller vilket motionslopp som helst i söder, utan oro över om Olle är på väg att ta sitt sista hostande andetag.


Nackdelen är ju pengarna. Jag måste hyra ett eget garage till bilen också. Och det blir adjö för en lång tid framöver, till hästdrömmarna. Troligen så måste jag säga upp mitt medlemskap på Svindyra Gymet, också, och leta ett billigare alternativ. Frisören har jag redan dumpat och nu när jag har cykel, fallskärmsutrustning, samt skidutrustning, så anser jag mig ha köpt basutbudet för att leva gott. Eventuellt har jag rätt så kasst utbud med kläder, men det känns snarare härstamma mer från mitt ointresse att shoppa, än en faktisk ekonomisk begränsning.


Jag tror att det skulle vara värt detta. Att inte behöva sparka på fläkten i förtvivlan när den känner för att stanna upp. Att inte behöva oroa sig över om man tar sig hem till Norrland... Att tryggt kunna åka till Kiruna och fjällvandra på fjällräven Classic med tält och vovvar i högsta hugg, i augusti.


det skulle kännas ganska bra.



En bil som den här, till exempel. Audi A4 för 60 000 kr i Halland. Kolla blocket.se...

1 comment:

David said...

Ha! Jag och Jenny funderar på att köpa ett ruckel på öland, renovera det och ha det som sommarställe:)