Tuesday, February 20, 2007

Vallats vara

Jag trodde skidvalla i princip bara var sådant som folk använde för att ha något att skylla på när de var otränade. "Äh, det var dåligt vallat. väderomslag, ni vet..." Jag är beredd att ge mig i den frågan nu. Man kan faktiskt undvika att saxa i de flesta uppförsbackar om skidorna är tillräckligt preparerade. Jag har också förstått att Mickes lite försynta kommentar: "Ska man inte valla mer än en gång?" inte skulle ha blivit så snabbt avvisad som den faktiskt blev, av mig.

Nu har enhetschefen på Råd och Resurs-avdelningen, som även har en historia som gammal inbiten vasalöpare, intygat mig om att man måste lägga minst fem lager valla om man vill få ett bra fäste. Två vallor underst med något kallare temperatur än luften, och tre vallor över det med aktuell lufttemperatur. Med andra ord menar han att det i princip tar längre tid att valla sina skidor, än att faktiskt åka på dem. Dessutom är det bra att glidvalla, för man FÅR faktiskt bättre glid. Detta intygar vasalöpar-chefen och lovar att ta med sig ett elektriskt valljärn så jag kan glidvalla mina skidor innan spåret. Jag har en känsla av att han kommer att glömma detta, så det är nog säkrast att gå till sportbutiken och se vad jag kan pressa ur min halvtomma plånbok. Det kostar att ligga på topp. Uppenbarligen.

Tur man har mamma och pappa som insett att deras generösa födelsedagspengar (ämnade till en dammsugare) faktiskt kommer till sin rätt på andra områden. Vem bryr sig om lite skit i hörnen när man kan snora offentligt? På ett skidspår dessutom?!

Dagens övriga fundering: Varför skriker min hund "Ääh!", när andra hundar säger "voff"? Finns det någon vettig förklaring till att hon säger "Ääh!" i stället för att jämka sig till helt vanliga hundar? Jag har förklarat för henne att normala hundar säger "voff" och "gruff". Men hon avfärdar denna argumentation med ett "ÄÄÄH!"

1 comment:

Kattis said...

Det är charmigt med annorlunda husdjur :) Osiris låter som en gris i ställer för att spinna när man gosar med honom. Och ibland säger ha eh i stället för att jama "normalt".