Thursday, November 13, 2008

Storstädning

Storstädning 1: Själen.

Herregud vad jag gråter. Riktigt fulgråter. Jag vet inte riktigt när jag ska börja gråta men det kommer bara plötsligt över mig och håller i sig någon eller några timmar. Jag kurar ihop mig och grimagerar och snorar och ögonen sprutar som två små fontäner mellan igensvullna ögon. Ut med skiten bara. En riktigt intensiv utdrivningsprocess som jag ägnar mig helhjärtat åt och med stor självömkan. Ut med skiten. Ut med varenda förbjuden tanke om att det är synd om mig och att mitt liv är skit och alla de där tankarna jag inte borde tänka. Rör runt i skallen och hitta varje dammig vrå och dra ut varje dammig låda i hjärtat och riv ut allt som finns. Gamla svek och nya svek och kommande svek. Och skölj bort det. Med tårar. Massor av tårar. Sedan känns det bättre.


Storstädning 2: Lägenheten.

Jag ruskar av mig sorgen och tårarna lika intensivt som en blöt hund ruskar av sig vatten. Ända ut till svansspetsen. Sedan kavlar jag upp armarna. Och kliver runt i röran här hemma. Fixar och trixar. Sorterar och värderar och slänger och sparar. Sorterar och städar och dammar och får ordning på flyttkartonger och skor i hallen och suger upp hundhår med dammsugaren och plockar fram skurmedel och skrubbar. Nu jävlar ska det lukta gott. Man ska undra om jag börjat bedriva ett spa när man kliver innanför tröskeln till mitt hem. SKÖNT.


Storstädning 3: Kroppen.

Vatten. Dricka vatten i mängder. Duscha kroppen inifrån. Sedan ut i skogen. Svettas och snora. Få ut svett ur kroppen och sätta sprätt på hjärtat så det pumpar runt blod. Stärka immunförsvaret. Skölja igenom kroppen med blodkroppar och pumpa frisk luft genom lungorna och driva ut alla slaggprodukter som ligger under huden och i musklerna genom att svettas genom porerna. Duscha varmt efteråt.

Sådärja.

RENT.




.

No comments: