Tuesday, November 25, 2008

Carte D'ors Rocky Road


Jag hanterar livet just nu med att tröstäta. JA, det kommer att ske en förändring snart men vad tusan. Råttan är död. Linus är död. Det är vidrigt. Det minsta jag kan göra är att köpa favoritglassen. Carte D'Ors Rocky Road.

Tyvärr blir jag ofta illamående av favoritglassen. Eller så blir jag illamående för att jag alltid äter glassen när livet är skit. Eller så äter jag för mycket och kroppen får en sockerchock. Jag vet inte. Jag bestämde mig för att titta igenom förpackningen och tyda de där E-numren för att se om det var något där som kan orsaka mitt illamående.

Det hittade jag inte.

Däremot blev jag lite nyfiken på stabiliseringsmedlet E407. Det är den kemiska tillsatsen som ska ge glassen en gräddig känsla som ska ersätta att glassen inte direkt innehåller ingredienserna ägg och grädde och därför behöver lite hjälp på traven för att ge den gräddiga glasskänslan.

Stabiliseringsmedlet E407 heter Karragenan och framställs ur en viss sorts rödalg. Karragena ger cancer på djur. Alltså det är vetenskapligt konstaterat att djur får cancer av ämnet. Sedan har man inte fastställt om det ger cancer hos människor.

Men liksom... visst är jag beredd att ta risken ibland. Behöver inte äta helt perfekt absolut jämt och kan VISST stoppa i mig osäkra ingredienser. Det som stör mig är att jag inte får VETA när jag tagit de riskerna. Tycker det är dåligt. Så bara så ni vet. Carte D'ors Rocky Road innehåller ett ämne som orsakar cancer hos djur. Cancer. Hos djur.

Sedan har de väl en vaniljstång på omslaget men på innehållsförteckningen förekommer inte vanilj heller. Men det är väl en liten grej motför Karragenan.

Lite småsurt sådär.


.

1 comment:

Ulrika said...

Nu saknar jag dina uppdateringar!

Förresten, jag har gjort en uppdatering till www.motivation4life.net om du vill kika :-)

// Ulrika