Wednesday, January 2, 2008

Träningen i December

Summering av December månads träning.

Under December månad har jag aktiverat mig sammanlagt ca 20,5 timmar.
(2 timmar mer än förra månaden, vilket är lite överraskande eftersom jag tog en veckas totalvila den här månaden)

Promenader: 5 tillfällen, 8,5 timmar.
Spinning: 5 tillfällen 4 timmar.
Simning: 3 tillfällen, 3,5 timmar
Jogging: 5 tillfällen, ca 3,5 timmar.
Ridning: 1 tillfälle, 1 timme.

Haleluja! Mitt liv kretsar inte längre kring mina knän! Ahh vad underbart att inte ständigt tänka på, ta hänsyn till, och beklaga sig över dessa små onda kroppsdelar. Det känns lite fortfarande, men nu är det verkligen inte på den nivån att jag behöver beklaga mig över det, utan enbart anpassa mig. Nästa säsong är full av förväntningar, och om än jag inte vågar prova ett marathon, så kommer jag definitivt att se om knäna håller för en halvmara. Att bli bra igen är en underbar avslutning på året.


SUMMERING FÖR HELA ÅRET:


Jag har gått på 110 promenader och vandringar.
Jag har cyklat/spinnat 70 gånger.
Jag har joggat 69 gånger.
Jag har simmat 27 gånger.
Jag har styrketränat 34 gånger.
Jag har åkt längdskidor 14 gånger.

I övrigt så har jag ägnat enstaka gånger åt duathlon, triathlon, ridning, terrängcykling, rollerblades och pingis. Allt som allt så har jag lagt ned 358,5 timmar på att röra på mig.


VAD HAR JAG KOMMIT FRAM TILL, DÅ?

Jag har kommit fram till att man måste träna på att träna.

Årest smartaste beslut: Jag har också kommit fram till att årets smartaste beslut var att anmäla mig på Tjejvasan trots att jag inte var så motiverad, utan bara ville finna en anledning att försöka komma igång och röra på mig.

Årets prestation:
Det är enormt jobbigt att komma igång och tvinga upp kroppen från en bekväm soffa och man måste tvinga upp sig gång efter gång, månad efter månad, innan det börjar flyta på bättre. Sedan blir det lättare och lättare.

Årets taktik: Att skriva ned vad man gör och sätta upp sina aktiviteter som en offentlig handling har faktiskt fungerat bra. Man tvingas vara ärlig och ibland har jag pinat mig ut för att det ska se någorlunda bra ut på bloggen. Konstigt nog. Tror inte en själ bryr sig om min träningsmängd, men man kan ju alltid inbilla sig.

Årets morot:
Att hitta någon jämbördig att tävla mot är guld värt! Kattis har jag inte följt på joggingspåret så många gånger, men hon är helt perfekt. Hon är precis liite bättre på allt, precis så lagomt för att jag ska få blodad tand och vilja komma ikapp. Inte bara på löpningstider, utan även på piggelino där vi registrerar hur många timmar vi aktiverar oss. Tack för det här året!

Sedan nådde jag inte mina mål för i år. Mina mål var att klara Tjejklassikern, och att aktivera mig minst en timme om dagen. Med mina tre utförda delmoment i Tjejklassikern, och med mina 358,5 aktiverade timmar detta år, så är jag faktiskt ändå nöjd med att jag kom ganska nära.


Nu väntar ett spännade 2008.

Jag har gett upp mina tankar om att ta en Tjejklassiker just nu.

Siktet är däremot inställt på att försöka genomföra Klassikerhalvan. Varesig jag klarar det eller inte, så hoppas jag på att ha lika roligt i år som förra året!

1 comment:

Kattis said...

Åh jag vill också göra en halvklassiker! Och så fint att bli utnämnd till årets morot. Jag står här och flinar hela jag :D

Och vad skönt med ditt knä! Halelulja!