Tuesday, January 8, 2008

Drömmen

Nu har jag faktiskt bestämt mig. Kanske. Nu har jag faktiskt kanske bestämt mig. Så det så.

I stället för att vela om jag ska fatta beslutet eller inte så bestämmer jag mig för att börja det mödosamma sparandet (som tidigare aldrig blivit av men som jag öppnat ett speciellt konto för, sedan jag var 20 år).

Jag har nämligen så gott som eventuellt bestämt mig för att börja spara ihop pengar till en häst.

Kanske.

Jag tror det blir en häst som jag vill träna och förhoppningsvis tävla distans med.(Distans är marathonlöpning till häst) Jag ska stå emot den där knuten i magen som ilsket skriker: "Det är slöseri med pengar! Hur ska du ha TID med en häst? Hur ska du ORKA med en häst?!" Jag ska djärvt möta den inre rösten som gnäller "Men all din konditonsträning då?! Är du en sådan som GER UPP?!?" utan jag ska tjurigt och målmedvetet sätta in en summa pengar varje månad på mitt SPARKONTO som jag en gång satte upp år 2001 med förvissningen om att jag alltid skulle vara en hästtjej. På den tiden fanns det ingen inre röst som nöp mig i låret och sa "Du inser väl hur mycket muskler du kommer att tappa om du börjar rida i stället för att springa själv?". På den tiden fanns det ingen inre röst som påpekade för mig att jag var för trött efter arbetsdagarna.

På den tiden fanns det ingen inre röst som tyckte att pengar är för viktiga för att flaxa iväg för hyreskostnader, hovvårdskostnader, och matkonstnader på en kuse.

På den tiden fanns det ingen röst som sa att hästar inte har plats i livet när man ska bilda familj och sköta sina vardagliga åtaganden.

Sedan kanske den rösten har rätt, och det kanske är jag som har fel. Men i väntan på att jag ska utröna om drömmen är värd att satsa på, eller inte, så ska jag

jävlariminsjälbannemig

sätta in pengar på mitt SPARKONTO.

4 comments:

Kattis said...

Spara pengar är alltid bra att göra. Skulle du ändra dig kan du ju alltid lägga pengarna på något annat. Jag tycker du ska boka tid hos banken för att prata om ditt sparande. På så sätt får du maximal avkastning och slipper spara lika länge!

Förresten får man väl muskler av att rida också! Bara på lite annorlunda ställen :)

Tasha said...

Duktig katta!

Katarina Bildström said...

Kattis: Om tidsbokning för sparande; Jag hade redan det där samtalet med min bank när jag var 20, man fick välja hög eller lågrisksparande osv, så jag håller kvar vid det konto jag redan startat. Men det börjar ju bli dags att pensionsspara också...

Tascha: Tack... :)

Kattis said...

Men då så. Bara att spara och se pengarna växa :D