Sunday, January 20, 2008

Äta Träna Äta Träna Äta....

Så såg min helg ut, i stort sett. Mat och träning i mängder. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att spendera en helg.

Jag och Micke (och vovvarna) åkte till Grönklitt för att åka längdskidor. Eftersom det inte finns någon snö i Gävle så fick vi åka ca 20 mil i jakt på snögränsen. Vi la upp ett spännande schema enligt rubriken ovan. Mest spännande var det givetvis att äta. Efter att ha tränat så blev man ännu hungrigare och kunde med glädje goffa (goffa = när man både roffar åt sig och glufsar i sig) mat i stora mängder. Dessutom smakar allt himmelskt gott när man har åkt några kilometer på skidor. Vattnet blir klarare, svalare och mer svalkande. Kanelbullarna blir gyllene Bakelser Från Himlen, varmchokladen blir en varm Kopp Med Livsgnista efter att tröttheten slagit in. När man sedan desperat stapplar in i närmaste restaurang med värkande ben så blir plötsligt den största portion hamburgare löjligt liten.

Det är fantastiskt hur magen förvandlas till ett krävande kraftverk efter en skidtur i minusgrader.

Och skidåkningen, då? Ja inte gick det särskilt snabbt, inte slog jag några personliga rekord, men bara själva upplevelsen om att bli rosig om kinderna och se den gula låga solen kasta guldstänk på snötyngda granar... ja... norrlänningen inom mig vaknade och jublade över att det NÄSTAN var som glesbygdslandskapet från min uppväxt, i de nordligare breddgraderna.

Nu är jag tillbaka på kontoret igen, efter en helg full med aktiviteter. Med muskeltrött kropp och ett belåtet leende tänker jag inte bara tillbaka alla härliga skidspår man följt, utan även på pastan, pizzan, godiset, hamburgaren, gröten, och allt annat mer eller mindre nyttigt man kastat i sig...

1 comment:

christers said...

Låter ju fint det där men det blev tydligen för lite "Vila" - för det är ju träningsmänniskans heliga treenighet (om vi hoppas över toa :) )

Äta, Träna, Vila...

Låter skönt iaf. Har gjort en liknande helg en gång i Bruksvallarna!