Monday, March 19, 2007

Vår på Aros


Jag skulle jobba som manifestor på Västerås fallskärmsklubb Aros i helgen. Eftersom jag inte har en blekaste aning om vad en manifestor faktiskt gör på fallskärmsklubben så insåg jag att jag måste pallra mig dit en dag i förväg och troligen lära mig något. En manifestor verkar ha lite fler trådar att hålla i annat än att låta artig i mikrofonen när det är Fem Minuter Kvar Till Nästa Lift.



Dessvärre känner jag inte så många i Aros fallskärmsklubb heller, eftersom jag främst hållit mig till hoppning på mindre klubbnivå. Det närmaste manifestor man kommer i Söderhamn är den galna skånska piloten som går omkring med basebollträ och skriker på obegriplig dialekt att vi måste packa skärmarna och hoppa nu på en gång, eller hoppledarens lite kladdiga block där diverse oläsliga namn står i olika grupperingar för olika lifter upp i det blå. Tur att säsongen inte börjat ännu så jag slapp sitta i båset inför 30 svettiga hoppstinna köande endorfindårar, utan enbart skulle försöka registrera de "första vårtecken"-hopparna som inte kunnat hålla sig till sommarvärmen.

Men lite sommarvärme var det. Blå himmel, några vita fluffiga moln i fjärran, och liv och rörelse inför vårstädningen. Vindvimpeln visade på lite för stark blåst så mer eller mindre okända hoppare från Aros grejade på med utemöbler, krattning, samt lövbränning. Stefan var också där, en kameraman som filmat mig lite, så vi spanade en stund på en film han redigerat på mig och Catta från förra säsongen. Nostalgi! Jag kunde inte låta bli att le brett när jag såg filmen på oss, tacksam över att Stefan tagit sig tid att filma vårt lite vingliga amatörhopp.


Stefan fixar kameran inför nästa hopp som ska filmas. Bara vinden mojnar lite...

Efter att jag under någorlunda rimliga omständigheter lärt mig tillräckligt mycket av SkyWinsystemet som skulle hjälpa mig att inte göra bort mig allt för mycket, nästa dag, så åkte jag hem och kände mig riktigt upprymd. Stefans film låg fortfarande kvar på näthinnan och jag började längta efter att komma upp igen. Hoppa ut i allt det där blå och bara njuta av fartvind och fallhöjd.

Det ska bli toppen!

No comments: