Monday, March 26, 2007

Projekt Monstertanten 3

"To be countinued"-strategin verkade fungera, åtminstone. Dagen efter följde hon med ut ur huset, satt i bagageutrymmet på bilen, och tyckte att det var helt okej att lattja. Inte med min inköpta leksak, kanske. Men det var åtminstone helt okej att lattja med mig, och faktiskt genomföra lite enklare lydnadsmoment.

Tyvärr går inte kommandot "NEJ!" att undvika eftersom hon drar förfärligt i kopplet, så mitt mål är att hon ska förstå att ett NEJ kan betyda att hon får beröm och godis om hon slutar dra i kopplet. Alltså, lite långsiktigt ska NEJ betyda "Om du riktar din uppmärksamhet mot mig nu, så får du beröm." Detta kallas positiv inlärning.(Micke har lärt Fanny att NEJ betyder "Låt bli att göra det där, annars är det kokta fläsket stekt". Vilket i psykologitermer kallas negativ inlärning.)



Eftersom Fanny inte riktigt förstår beröm i nuläget så blir berömmet automatiskt godis inledningsvis, eftersom hon reagerar mer på det än ett "Bra!". Om hon ofta får gott godis från början och alltid i samband med "Bra", så kommer hon att sammankoppla berömmet med njutning, trots att hon kanske inte får så mycket godis i framtiden som hon får nu. Ni som inte hänger med kan slå upp lite info om Betigning och Pavlovs hundar. Det fungerar utmärkt på min terv, så det borde väl åtminstone ha LITE inverkan på en gammal luttrad tant som Fanny.

Jag är i alla fall glad att jag redan nu kan se en skillnad på hur tanten förhåller sig till mig. Och få den där glimten i ögat från henne. En glimt i ögat är ju ett mål i sig.

3 comments:

Kattis said...

Spännande med träning av djur. Speciellt som du verkar vara så duktig på det! Jag läser och lär! Min grådvärg är som tur den snällaste grå som finns..

Katarina Bildström said...

Kattis: Ja, det är skitspännande, det är ju främst sitt eget tänkande man måste jobba med, inte djurens. Gör djuret rätt så betyder det att man tänkt rätt. Gör djuret fel så beror det på att man själv har tänkt fel. Ja, några mardrömshistorier om grådvärgen har ju verkligen lyst med sin frånvaro, han verkar snäll!

Malin said...

Den monstruösa tanten är SÅ SÖT!