Friday, March 23, 2007

Motivationslögnen

Ett av de största missförstånd som jag tror att jag någonsin levt med, var hur jag förhöll mig till begreppet Motivation. Jag hade en väldigt klar bild av motivation och var övertygad om att en bra motivation följde vissa regler. Eftersom jag upptäckt att alla dessa regler är en lögn, så punktar jag nu upp dessa lögner.

1. Motivation är något som man får.
2. Motivation är en förutsättning för en handling eller ett projekt.
3. Vissa människor är till sin natur mindre motiverade än andra.

Det verkar som om hela världen följer dessa livsregler kring motivationen, och jag har inga vetenskapliga belägg för detta, men jag tror man gör sig en stor jäkla björntjänst om man lever efter dessa premisser.

Till att börja med:

1. Motivation är inte något man får, det är något man skaffar sig själv, ofta genom någon form av mental eller praktisk ansträngning. Jag känner ett par personer som sitter och väntar på att få en motivation att genomföra något (ex välja yrke eller börja träna), och som väntar på det fortfarande. Exempelvis var jag inte speciellt motiverad att hoppa fallskärm när jag började, men motivationen växte allt eftersom jag kom närmare målet att våga hoppa ut ur flygplanet.

2. Motivation är inte en förutsättning för ett handlande eller ett projekt. Ibland måste man handla och starta projektet först utan att känna sig motiverad! Jag gruvade mig i evigheter för en joggingtur tidigare under veckan, men en av hemligheterna med träning är ju att genomföra träningen först, och sedan utvärdera om man tyckte det var värt ansträngingen, och om man vill fortsätta med det.

3. Vissa människor är inte till sin natur mindre motiverade än andra. Vissa människor lägger bara sin motivation på saker som de inte reflekterar över. Exempelvis följer något program på TV, försöker få ordning på en relation, maila vänner, hitta orättvisor, fostra ungar, eller hyra film varje lördag. Dessa motivationsfaktorer är superbra, men man måste vara medveten om att man kanske måste göra avkall på en annan motivation, om man vill lämna utrymme för en ny!

Så, känn friheten! Vet att ni kan göra allt! Frigör demonerna som säger att motivationen är något flyktigt som man får om man sätter sig ner och längtar efter den. Ta över världsherraväldet, och skriv ett mail till mig om det, sedan!

2 comments:

Tasha said...

*s* vad jag känner mig träffad

Katarina Bildström said...

tasha: förlåt, det var inte meningen. Tro inte att jag följer mina egna värderingar. Jag skriver bara om dem. Om det är till någon tröst... ;)