Saturday, March 3, 2007

Den perfekta bilen

Så har jakten på Den Heliga Bilen börjat. Jag och Micke ägnade hela lördagen åt att leta efter Den Perfekta Bilen i olika bilaffärer och kallgarage. Mickes mål är att hitta en säker bil med fullt airbagsystem, rätt motor (det ska vara någon siffra, komma, siffra här som ska indikera på rätt modell) rätt pris i förhållande till rätt milantal i en rätt så avancerad priskombination, för att inte nämna rätt däck, trevligt helhetsintryck, rails på taket, och bekväm och hel inredning.

Mina kravkriterier begränsar sig till "en fin bil".

Micke har försökt att pracka på mig bilreportage och hemsidor, men mitt intresse begränsar sig fortfarande till "en fin bil". Därför har jag lagt över det mesta ansvaret till honom. Jag följer artigt med och nickar och håller med, jag har även viligt provkört en bil i Heby, och fått förfrågan om jag kan uttrycka mig kring motorkapacitet och eventuella vibrationer när vi nått över 100 km/h. I det stora hela så har jag lite svårt att se vad som är viktigt på en bil och inte, trots att jag vet att det är troligen jag som kommer att använda bilen mest, eftersom det är jag som pendlar fram och tillbaka till Gävle på helgerna. Just nu sitter han framför Vasaloppet på TV:n och lusläser för tredje gången ett bilreportage om en bra bil som ska uppfylla förväntningarna.

Det känns skönt att han har det intresse som krävs för att försäkra mig om att det garanterat kommer att bli "en fin bil" i slutändan.

No comments: